Hlavní obsah
Foto: Škoda Auto

Nové chladivo pro klimatizace je rizikovější než původní R134a

Nové chladivo pro klimatizace v automobilech nepředstavuje pro cestující závažné riziko, přestože je nebezpečnější než starší alternativa, která se od letošního roku nesmí z ekologických důvodů používat. Vyplývá to ze zprávy německého spolkového úřadu pro motorová vozidla KBA.

Foto: Škoda Auto
Nové chladivo pro klimatizace je rizikovější než původní R134a

Podle Francie starší vozy nesplňují nové evropské ekologické normy. Daimler, výrobce vozů Mercedes, ale z bezpečnostních důvodů odmítá přestat používat v klimatizaci nově prodávaných vozů dosavadní náplň R134a, jejíž užití od letošního ledna zakazuje směrnice EU.

Automobilka totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.

KBA nicméně ve své zprávě pro Evropskou unii doporučila další testy nového chladiva 1234yf, aby se co nejvíce omezila rizika. Globální dodávky nového chladiva má na starosti firma Honeywell a její partner DuPont.

Nová látka je ekologičtější, při nehodě nebezpečnější

KBA při testech vycházela ze tří různých úrovní závažnosti nehod a dospěla k závěru, že nová látka je nebezpečnější než starší. Zvláště u velmi závažných nehod jeden ze čtyř testovaných modelů vzplál a vypustil značné množství jedovatého fluorovodíku.

Nezanedbatelné množství fluorovodíku bylo zjištěno rovněž u některých dalších testovacích nehod i v případě, že chladivo nevzplálo. Nicméně úřad uvedl, že nová látka nepředstavuje vážné nebezpečí. Kompletní závěrečnou zprávu má KBA zveřejnit v polovině září.

Daimler v reakci na zprávu uvedl, že KBA potvrdila jeho rozhodnutí používat nadále starší chladivo. Firma rovněž vyvíjí systém, který by používal jako chladivo nehořlavý oxid uhličitý.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků