Hlavní obsah

Mnichovský autosalon odstartoval. Koncernový večer VW se věnoval autonomní jízdě

Mnichov

Široce tematicky rozkročená prezentace koncernu Volkswagen v předvečer mnichovského autosalonu tentokrát nebyla úplně běžná. Zaměřovala se z největší části na autonomní mobilitu, ale dala prostor také jiným tématům týkajícím se mobility budoucnosti.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Vývojový prototyp autonomní verze Volkswagenu ID.Buzz

Článek

Jistou tradicí v předvečer velkých evropských autosalonů už mnoho let bývala tzv. VW Group Night, koncernový večer, konaný v tzv. nultý den – večer předtím, než autosalony otevřely své brány novinářům celého světa. Koronavirová pandemie na tom příliš nezměnila, a tak jsem rád přijal pozvání na VW Group Night před IAA Mobility 2021 v Mnichově.

Náznak a snad i drobné znepokojení ze sloganu na vstupence – „We Are Driven“, tedy česky „Necháváme se vézt“, naznačující něco na způsob odhodlání k autonomní mobilitě – se potvrdilo v úvodním slovu Herberta Diesse, prvního muže: „Hlavní téma tohoto večera je autonomní jízda,“ nechal se slyšet.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Herbert Diess (vlevo) a Bryan Salesky

Bryan Salesky, šéf firmy Argo AI – ta je partnerem Volkswagenu pro autonomní jízdu a zabývá se jí už více než 15 let – označuje autonomní jízdu za multigenerační věc. „Dost možná to nikdy nebude hotové,“ říká s tím, že vývoj autonomní jízdy je nesmírně komplexní téma. S Volkswagenem se spojili proto, že pro co nejefektivnější vývoj funkčního systému autonomní jízdy je důležité spolupracovat s velkou automobilkou.

Foto: Marek Bednář, Novinky

VW Group Night v předvečer IAA Mobility 2021 v Mnichově

Lidé ve městech podle Saleskyho mohou mít problémy s vlastnictvím auta – pořídit si auto, parkovat ho, udržovat ho, platit pojištění – a právě tam chtějí začít s flotilami sdílených autonomních aut. Na předměstích a v okolí měst tak velký potenciál pro flotily sdílených autonomních aut zatím není.

Zároveň je ale město nejsložitějším prostředím pro autonomní vozidlo – kolem je spousta aut, chodců a cyklistů. A někteří z nich nejsou pro automobil úplně jednoznační – každý z nich má jinou barvu a lidé třeba mohou mít i kostýmy, řidiči se zase často otáčejí v křižovatkách, nastiňuje Salesky dopravní situaci ve floridském Miami. A pokračuje, že na řadě míst v Německu včetně např. mnichovského letiště budou brzy autonomní vozy ve zkušebním provozu jezdit.

Foto: Volkswagen

Vývojový prototyp Volkswagenu ID.Buzz, zaměřený na autonomní řízení

Ideálním vozem pro autonomní jízdu je podle Saleseho elektrický „busík“, který má prozatím podobu konceptu ID.Buzz. „Můžeme různě konfigurovat interiér pro přepravu lidí, pro sdílené jízdy, pro přepravu nákladu, navíc je elektrický,“ říká.

Právě flotily sdílených jízd, např. svoz lidí z několika adres na letiště, jsou podle něj ideálním způsobem, jak se učit fungování takové služby a poptávce zákazníků po ní. Volkswagen v současnosti něco podobného zkouší se značkou Moia na některých místech v Německu, ovšem za volantem těchto aut sedí člověk, nejezdí autonomně. Volkswagen se na jejím fungování učí, jak poskytnout co nejlepší službu kombinující taxík a autobus.

Později jsme měli prostor pohovořit si s lidmi z Volkswagenu na konkrétní témata. Např. pod hlavičkou řešení mobility jsme se od divize užitkových vozů Volkswagenu dozvěděli, že se také těší na ID.Buzz, který má přijít na trh příští rok – jakožto elektrická dodávka bude ideální pro mobilitu lidí a transport zboží jako služby.

Šéf Volkswagenu představil kombinaci taxíku a autobusu

AutoMoto

Tyto služby mají ve spolupráci s již zmíněnou značkou Moia začít fungovat v některých německých městech v roce 2023. Nebude to ale na ploše celých těch měst najednou – nabídka začne po oblastech, kde Volkswagen očekává největší zájem.

Podle Carstena Intry z Volkswagenu bude sdílená autonomní mobilita levnější. A to proto, že už jen snížení nákladů o mzdu na řidiče – a kvalitní řidiči se dnes podle něj špatně shánějí – bude znamenat zhruba poloviční náklady na provoz. Lidé také nebudou muset platit za parkování – auta budou fungovat v podstatě jako taxíky.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

Volkswagen ve jménu autonomní mobility také hovoří o úpravě svého obchodního modelu. Aby obsáhl co největší část budoucího trhu, chce např. koupit autopůjčovnu Europcar. Kromě toho hovoří o možnosti aktivovat některé funkce auta na dálku po platbě – auto samotné bude levnější a zákazníci budou mít možnost si na nějakou krátkou dobu koupit např. asistenta pro jízdu v dopravní zácpě. Když ho nebudou potřebovat, nebudou za něj platit, takže teoreticky budou moci ušetřit.

A konečně, Oliver Blume se rozhovořil mimo jiné na téma syntetických paliv, která automobilka Porsche intenzivně vyvíjí a chystá se je masově vyrábět. Přitom z EU zní, že od roku 2035 budou flotilové emise automobilek muset být nulové – alespoň pokud projde návrh plánu zrychlení snižování emisí, který před několika týdny Evropská komise představila. Není tedy investice do tzv. e-paliv zbytečná? Podle Blumeho nikoliv – firma chce napřed mít důkaz, že fungují a jak fungují, a následně to chce prezentovat EU.

Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta

AutoMoto

Volkswagen také ukázal vývojový prototyp autonomní varianty chystaného ID.Buzz. Prozatím nemá světla a jezdí jen na testovacím polygonu, simulujícím město, ale v dohledné době by měl začít testovat i na reálných silnicích. Prozatím však bez cestujících na palubě, jen s vývojovým inženýrem za volantem, který bude vůz hlídat.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám