Hlavní obsah

Nový Volkswagen Multivan naživo: Osobní dodávka pokročila do moderní doby

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Osobní dodávka Volkswagenu, model Multivan, se nedávno představil v nové generaci na platformě golfu či arteonu. Přesto je veliký jako dodávka a stejně se v něm i sedí. Nabídne sedm individuálních sedadel s novým kolejnicovým systémem a všechny dveře od B-sloupku dozadu jsou elektrické. Na mnichovském autosalonu jsem si ho prohlédl pěkně zblízka.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nový Volkswagen Multivan na mnichovském autosalonu 2021

Článek

Po internetovém odhalení před pár měsíci se nový Volkswagen Multivan – skutečně zcela nový, stojící na platformě osobních volkswagenů MQB – ukázal na mnichovském autosalonu. Automobilka ho přivezla v luxusní verzi s dvoubarevným lakováním, koženým interiérem a plug-in hybridním pohonným ústrojím.

Volkswagen představuje nový multivan, přibližuje se osobním vozům

AutoMoto

Nutno ovšem připomenout, že tohle zatím nečeká transporter, caravelle ani californii – ty zůstanou v předloni představené generaci T6.1. Jediný multivan je úplně nový a z použité platformy i z prvních obrázků mohl vzbuzovat dojem, že je zároveň náhradou modelu Sharan.

Z pohledu portfolia značky asi ano, nicméně velikostí je blíže dodávkám. A také dojmem, který člověk má po nasednutí za volant. Až na jednu drobnou výjimku, kterou je trojúhelníkové okno ve dvojitém A-sloupku – to je běžné pro velká MPV, ne dodávky. Obě ramena A-sloupku jsou tu dost tlustá a mám obavu, jak to bude s výhledem ven.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Dvojitý A-sloupek není z hlediska výhledu řidiče nikdy dobrý nápad. Umožňuje ale více sklonit čelní sklo, a tedy zlepšit aerodynamiku a tím snížit spotřebu paliva.

Podlaha multivanu je o poznání níže než u T6.1, ovšem i tak by se při nastupování hodilo madlo na A-sloupku, které hledám marně. Je nad dveřmi, jak je běžné u osobních aut, ale to k nastupování není tak dobře použitelné.

Ovšem jakmile už sedím za volantem, je to jasná dodávka. Sedím vysoko a vzpřímeně, kolena mám do pravého úhlu a volant je trochu „autobusácky” naklopený. Můžu se ale docela rozvalit – konzoli s řadicí pákou nahradil přepínač mezi displeji. Je nádherně po ruce a věřím, že se bude skvěle používat.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nový Volkswagen Multivan na mnichovském autosalonu 2021

Infotainment příliš nezkoumám, je to systém MIB3, známý z golfu nebo i nového caddyho. Tedy samozřejmě včetně nevýhod, kterými je nepodsvícený dotykový panel k ovládání teploty a hlasitosti. Je tu i dotykový ovládací panel světel, ovšem je utopený velmi nízko, někde u řidičova levého kolene.

Tím ale výtky k interiéru vesměs končí. Chválím naopak hromadu odkládacích prostor – kromě bezdrátové nabíječky ve středové konzoli tu jsou výklopné držáky nápojů s dalším kastlíkem, dvě schránky před spolujezdcem a jedna nahoře na středu palubní desky.

Přiznám se, že jsem z nového multivanu měl trochu strach, protože když si sednu do nového caddyho, mám dojem, jako bych si oblékl o dvě tři čísla větší bundu. Tady, jistě i díky sedačkám a faktu, že palubní deska je relativně k mé hlavě níže, žádný takový pocit nemám.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nový Volkswagen Multivan na mnichovském autosalonu 2021

Mezi dvěma kompletně vyjímatelnými křesly v druhé řadě – jsou i záměnná, kdybyste z nějakého důvodu chtěli mít sklopné loketní opěrky na vnější straně sedaček, nikoliv na vnitřní – je posuvná a výsuvná konzole. Obsahuje sklopné stolečky, odkládací prostory a držáky nápojů a lze ji posunout až mezi přední sedačky.

Třetí řada je třímístná a její prostřední opěradlo je sklopné, aby měli držáky nápojů k dispozici i pasažéři úplně vzadu, je-li vůz obsazen jen šesti lidmi. Za ní je ještě nějaký zavazadlový prostor, ale ne zrovna velký.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Kolejnicový systém je nový. Všimněte si, že posuvná konzole se stolečky – světlá část je zasouvací, netrčí vždy takhle nahoru – sdílí kolejnice s prostřední sedačkou ve třetí řadě. Její opěradlo je sklopeno, čímž vytváří loketní opěrku cestujícím na krajních místech.

Tisková zpráva při představení v červnu nebyla ohledně kolejnicového systému v interiéru příliš sdílná, ovšem on je úplně nový a podle automobilky samozřejmě lepší. Třeba v tom, že vyndávání sedaček je mnohem snazší než dřív a že když ty sedačky mají i vyhřívání, což umí vnější místa i v třetí řadě, nepotřebují kabel navíc.

Technicky je možné, aby byl multivan osmimístný – i mezi křesla v prostřední řadě se vejde sedačka. Z homologačních důvodů se však něco takového nemůže prodávat a jezdit po silnici. Stejně tak se sedačky v druhé řadě vždy umí otáčet proti směru jízdy, ale pokud byste tak chtěli i jezdit, je nutné při objednávce specifikovat sedačky s vestavěnými bezpečnostními pásy.

Posuvem sedaček ve třetí řadě se dá i zvětšit zavazadelník – představená verze je ta kratší ze dvou dostupných – a k mání nejspíš budou nějaké zádržné sítě na náklad, ovšem pravděpodobně nikoliv přepážky. Zástupci automobilky říkají, že zatím je příliš brzy odpovědět na otázky příslušenství přesně.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nový Volkswagen Multivan na mnichovském autosalonu 2021

Za zmínku stojí také fakt, že kromě dvou předních dveří jsou všechny ostatní elektrické. A že plnicí hrdlo nádrže sice zůstalo na levé straně, ale už není těsně za řidičovými dveřmi, nýbrž nad zadním kolem. Zásuvka pro nabíjení je za pravým předním kolem – tedy si např. oproti octavii iV tyto dvě věci prohodily strany.

Jak víme již z dřívějška, nový multivan je širší a delší než předchůdce, a to i v rozvoru náprav, kde narostl dokonce o 124 mm na 3124 mm. Výška je ale menší, novinka měří 1903 mm. To znamená, že vyklopené páté dveře nejsou vyšším lidem tak dobrou střechou, když třeba prší. Z rozměrů a zejména z dojmu, kterým auto působí naživo, je ovšem jasné, že tohle není žádný sharan, nýbrž adekvátní náhrada za multivan T6.1.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nový Volkswagen Multivan na mnichovském autosalonu 2021

Také víme, že plug-in hybridní pohonné ústrojí o 218 koních výkonu nebude jediné. V nabídce budou 136k a 204k benzínové čtyřválce a také 150k turbodiesel. Ryze elektrická verze nebude, tu zastane ID.Buzz, který se v produkční verzi představí v příštím roce. Všechny motory multivanu budou spojeny se sedmistupňovým DSG, o pohonu všech kol však zatím nemáme zprávy, stejně tak o cenách na českém trhu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám