Hlavní obsah
Mazda Eco Race Foto: Mazda

Jak jsem se stal automobilovým závodníkem. Ale jiným, než jsem kdysi chtěl

Někteří lidé závodí o co nejkratší čas na trati, jiní zase o co nejnižší spotřebu. Jako malý jsem chtěl řídit formuli 1 – asi jako každý kluk, kterého baví auta. Na Mazda Eco Race, závodě, v němž je právě třeba dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva, jsem si vyzkoušel opačný konec soutěžení za volantem. Není to ani zdaleka tak jednoduché, jak se může zdát.

Mazda Eco Race Foto: Mazda
Jak jsem se stal automobilovým závodníkem. Ale jiným, než jsem kdysi chtěl

Kdykoliv jsem jezdil se skyactivem X, bylo to s poměrně velkou spotřebou na to, kolik automobilka udává, že by tento motor v různých autech měl jezdit. Když mě tedy Mazda pozvala na Eco Race, tedy závod, v němž vyhrává ten, kdo dojede do cíle s nejnižší spotřebou paliva, nemohl jsem odmítnout. Protože by mě něco nutilo se snažit jet co nejúsporněji.

Dokonce až tak, že vypnu rádio a ventilaci? ptal jsem se sám sebe cestou na akci. Kolik toho soutěži obětuji, jsem se chtěl rozhodnout podle počasí – kdyby mělo být třicet stupňů, dvacetiminutovou trasu by se mi bez klimatizace absolvovat nechtělo.

Dojel jsem na místo netradičně mezi prvními a záhy nasedl do Mazdy 3 s nedávno inovovaným motorem e-SkyActiv X. Mild-hybridní systém zážehového atmosféricky plněného dvoulitru nyní reaguje rychleji a omezuje drobné kolísání točivého momentu při přechodu do režimu SPCCI.

To je zkratka pro Spark-Controlled Compression Igniton, tedy česky „svíčkou řízené kompresní zapalování“. Funguje tak, že za ideálních podmínek – které jsou ale dost široké – motor nefunguje jako klasický zážehový, tedy že by pomocí zážehů svíčkou spaloval benzín, nýbrž vznětový s dopomocí svíčkou. Může tak spalovat velmi chudou směs a tím snižovat svou spotřebu paliva a emise.

Zjara jsem s touto jednotkou – v sedanu – strávil celý den na cestách středních Čech a moje spotřeba byla 8,1 l/100 km. Jezdil jsem ale tak, abych auto pořádně vyzkoušel a samozřejmě si to i užil, nesnažil jsem se o co nejnižší spotřebu. Tentokrát to mělo být úplně jinak.

Flotila „závoďáků“ před startem

Foto: Mazda

Počasí skoro spolupracovalo – bylo sice slunečno, ale teplota okolo patnácti stupňů znamenala, že ventilace bez klimatizace bude stačit. Když ji vypnu v stoupáních. Je to nevhodný přístup? Přiznám se, že nevím – o jízdě na spotřebu vím jen to, že je třeba co nejvíc plachtit, nepoužívat klimatizaci a pokusit se pověsit těsně za kamion do tzv. vzduchového pytle.

Pod pět litrů? Nečekané

Při startu jsem si dal cíl, že pod šest litrů bude příjemný výsledek. Jenže v okolí Ratboře, kde závod probíhal, jsem jezdil prvně, a tak jsem jen hádal, kdy plachtit a kdy přidávat plyn. Díky náklaďáku, který jel přede mnou čtvrtinu trasy, jsem se dostal na 4,8 l/100 km.

Druhé kolo jsem absolvoval v CX-30 se šestistupňovou automatickou převodovkou – která ale umožňuje manuální řazení a taky za jízdy vyřadit na neutrál. Takže jsem k ní přistupoval skoro jako k manuálu a i bez náklaďáku jsem dojel s číslem 4,7 l/100 km. Zejména díky tomu, že jsem si trasu už trochu pamatoval.

S CX-30 jsem dosáhl nejlepší spotřeby.

Foto: Mazda

Do třetího kola mě čekala CX-30 s manuálem – a ještě lepší znalost trasy. Vážně jsem se snažil, většinu trasy jel dokonce bez ventilace a o něco pomaleji – a do cíle dojel s průměrem 3,9 l/100 km. Nepamatuji si, že bych kdy v životě řídil takhle úsporně. Včetně jízd s legendární jedničkovou octavií 1,9 TDI PD, která je opředena legendami, že naftu nespotřebovává, nýbrž vyrábí – s nadsázkou, samozřejmě.

Zprůměrováním těchto hodnot se dostáváme na 4,47 l/100 km, což je hodnota, kterou dnes nezvládne ani většina turbodieselů. Motor e-SkyActiv X ale na rozdíl od nich nepotřebuje složité a drahé výfukové potrubí, osazené systémy SCR či LNT a drahým filtrem pevných částic, neboť jeho emise jsou mnohem čistší.

Kdo plně nezastavil na téhle stopce, dostal trestné body.

Foto: Mazda

Na druhou stranu, tak, jak jsem při soutěži jel, nikdo ve skutečném světě jezdit nebude. Spolu s rivaly v dalších mazdách jsme ten den byli jistě nejpomalejšími účastníky provozu v okolí, dost možná včetně traktorů. Vezměte ale můj někdejší průměr 8,1 l/100 km a tyto necelé čtyři a půl, spočítejte půlku rozdílu – to je 6,3 litru – a za tolik by se, odhadem, mohlo dát jezdit normálně s lehkou nohou. Na benzínový dvoulitr skvělá hodnota.

Snaha se cení. Nebo ne?

Stačil můj průměr spotřeby k vítězství v soutěži, když jednotlivé hodnoty byly hluboko pod katalogovými čísly spotřeby dle normy WLTP, a s CX-30 jsem se dostal dokonce i hluboko pod údaj naměřený dle zastaralé a již nepoužívané normy NEDC? Nikoliv, a když k tomu přidáme pár trestných bodů, které jsem nasbíral za překročení dvacetiminutového časového limitu, výsledná hodnota byla 4,53 l/100 km.

Skončil jsem šestý z šestnácti soutěžících. Na první pokus žádná bída. Ale ani žádná sláva – vítěz to zvládl s průměrem 4,1 l/100 km. Všichni až na šestnácté místo se dostali pod pět litrů.

Mazda Eco Race

Foto: Mazda

Přiznám se, že jsem zprvu měl trochu problém jet co nejúsporněji s motorem, který je tak skvělý, když ho držíte „pod krkem“. Skoro ho až podtáčet a odřazovat na vyšší kvalt ještě dřív, než mi to doporučí rádce řazení na přístrojovém štítu. A taky, že po přesednutí do nové fabie, kterou mám zrovna na klasický týdenní test, jsem měl ze začátku tendenci jet stejně jako s mazdami – pomalu a co nejvíc plachtit. Rychle mě to ale přešlo.

Nezbývá tedy než doufat, že příště se mi při podobné akci bude dařit lépe. Vím, co musím zlepšit – pečlivěji vybírat místa, kde budu přidávat plyn a kde budu plachtit či brzdit motorem, abych používal brzdový pedál co nejméně. Měnit draze nabytou kinetickou energii v teplo, které se rozpustí ve vzduchu, je totiž nejen při takovémto závodě škoda.

Mazda 3 e-SkyActiv X GT 186
Motor:
1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid
Max. výkon:
136 kW (186 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:
240 Nm při 4000 ot./min
Převodovka:
6st. manuální
0–100 km/h:
8,2 s
Nejvyšší rychlost:
216 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:
5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba dle NEDC:4,7 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:
1376-1401/1929 kg
Délka x šířka x výška:
4460 x 1795 x 1435 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:
330/1022 l
Poháněná náprava:
přední
Cena základní verze:
555 900 Kč (SkyActiv G122 6MT)
Základní cena testované verze:
640 900 Kč
Mazda CX-30 e-SkyActiv X
Varianta:
GT 186
GT 186 Plus 6AT
Motor:
1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid
Max. výkon:
136 kW (186 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:
240 Nm při 4000 ot./min
Převodovka:
6st. manuální 6st. automatická
0–100 km/h:
8,3 s
8,6 s
Nejvyšší rychlost:
204 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:
5,6 l/100 km
6,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba dle NEDC:
4,9 l/100 km 5,5 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:
1368-1431/1965 kg
1455-1490/1965 kg
Délka x šířka x výška:
4395 x 1795 x 1540 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:
430/1406 l
Poháněná náprava:
přední
Cena základní verze:
614 900 Kč (SkyActiv G122 6MT)
Základní cena testované verze:
692 900 Kč 873 900 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků