Hlavní obsah
Pětistupňová manuální převodovka (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Jak daleko dojede převodovka bez olejové náplně? Rus to zkusil

Manuální převodovka bez olejové náplně dojede dál, než by jeden čekal. V ruském experimentu to u starého žigulíku trvalo 43 kilometrů drsného zacházení, než se fatálně porouchala.

Pětistupňová manuální převodovka (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Jak daleko dojede převodovka bez olejové náplně? Rus to zkusil

Převodový olej se sice nemění tak často, jako olej v motoru, ale pro převodovku auta je stejně kriticky důležitý, jako motorový olej pro motor. Proto je zcela pochopitelné, že se někdo ptá, jak dlouho může převodovka běžet bez oleje. Takže to ruští experimentátoři z kanálu Garage 54 na YouTube prostě zkusili.

Volbou auta sice nejednomu fanouškovi původních žigulíků s kulatými světlomety možná přivodí závratě, protože tahle auta jsou čím dál vzácnější a žádanější, ale s tím si tito výzkumníci nedělali hlavu.

V každém případě, Ladě 2101 „Žiguli” vypustili převodový olej a nechali převodovku i otevřenou, bez olejové vany, aby na ni mohli namířit kameru. A začali jezdit dokola po prázdné asfaltové ploše.

Kdo by odhadoval okamžitou zkázu, mýlil by se. Převodovka držela tak dlouho, že se museli piloti střídat po pár ujetých kilometrech. Přesto bylo znát, že se opotřebovává výrazně více, než je normální - středový tunel i uvnitř auta byl nesmírně horký a po poměrně krátké době je na ozubených kolech viditelné opotřebení i zbarvení v důsledku přehřívání.

Převodovka postupně měnila zvuky, které vydávala, a to poměrně výrazně. Přesto auto jelo dál - a jelo dlouho. První závažný problém se dostavil na metě 35,8 km - převodovka odmítla spolupracovat s řadicí pákou. Přesto se podařilo nastartovat a poté, co převodovka trochu vychladla, se daly i zařadit některé rychlosti. Experiment tedy pokračoval.

Pak chvilku fungovala jen zpátečka, takže výzkumníci couvali, a to paradoxně převodovku „opravilo” - dalo se poté jezdit i dopředu. Ovšem nikoliv dlouho - na metě 43 km byly zvuky zespoda auta tak příšerné, že se rozhodli zastavit.

Problémy byly ve skutečnosti dva. Jednak převodovka přenášela točivý moment na výstupní hřídel i se zařazeným neutrálem. A také - nebylo možné řadit kvůli zaseknutým synchronizačním kroužkům.

Netřeba asi dodávat, abyste sami nic takového nezkoušeli. A pokud se vám někdy stane, že např. po nárazu do kamene ztratí převodovka svou olejovou náplň, s autem jeďte nanejvýš na odtahovku, nikam dál.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků