Hlavní obsah

Hackeři začínají cílit na nabíjecí stanice elektromobilů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejen nabíjecím stanicím, ale i řidičům elektromobilů můžou hackeři způsobit svými útoky vážné problémy, například znemožnit nabíjení. Takových případů podle experta přibývá.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Provoz nabíječky elektromobilů je po stránce řídicí elektroniky mnohem náročnější, než je tomu u čerpacího stojanu benzínu či nafty. Většinou jsou také připojené k internetu, aby dokázaly do vozidel a mobilních aplikací odesílat informace o tom, zda jsou obsazené, či volné.

Toho, zdá se, začínají využívat hackeři, a ne vždy to je nevinné, jako v případě nedávného nabourání několika nabíječek v Rusku ukrajinskými programátory.

Místo elektřiny provolávání slávy Ukrajině. Nabíječka elektromobilů v Rusku se dala na odboj

AutoMoto

Web CarBuzz informuje, že experti v posledních dobách zaznamenávají zvýšené množství útoků na nabíjecí stanice. Útoky mohou nabíječky zpomalit či znefunkčnit například použitím ransomwaru, kterým lze i jednotlivým uživatelům například znemožnit přístup do jejich účtů, či software upravit tak, aby oni sami při nabíjení neplatili.

„Vídáme první případy a jsem si jist, že je spousta problémů, které nebyly zveřejněny. Hackeři hledají cesty, jak získat peníze,“ cituje web Automotive News Yoava Levyho, šéfa izraelské firmy Upstream Security, která se zabývá kyberbezpečností v automobilovém světě.

Budou mít obyvatelé sídlišť kde nabíjet své elektromobily? Přístupy poskytovatelů energií se různí

AutoMoto

Hackeři mohou podle něj teoreticky v budoucnu cílit na velké flotily, kterým pomocí ransomwaru mohou znemožnit nabíjení. „Vezměte si třeba doručovací společnost, které někdo před Vánocemi znehybní flotilu vozidel,“ načrtává Levy možné nebezpečí.

Co je s tím možné dělat? Na individuální úrovni nic moc nad rámec dobře známých rad, jak vytvořit silné přístupové heslo, používat dvoufázové ověření a být ostražitý vůči možnému phishingu.

Na úrovni vozidel a nabíječek však je třeba zlepšovat ochranu proti neoprávněným přístupům zvenčí a rychle látat případné díry. Podle Levyho bylo v roce 2021 přes 80 % kyberútoků vzdálených, což znamená, že hacker nepotřeboval mít svůj cíl ve fyzické blízkosti.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám