Hlavní obsah

EuroNCAP rozbilo 15 aut, kromě Dacie Lodgy všechny vozy dostaly pět hvězd

Novinky, Martin Žemlička

Nezávislá organizace Euro NCAP, která provádí nárazové testy automobilů, přinesla poslední výsledky svých zkoušek. Mezi patnáctkou řízeně rozbitých automobilů je i Škoda Rapid, která si odnesla pětihvězdičkové "vysvědčení".

Foto: Euro NCAP

Škoda Rapid v testu Euro NCAP získala 5 hvězdiček.

Článek

Kromě Dacie Lodgy získala všechna auta pět hvězdiček. I „pětihvězdičkové“ vozy ale měly při normovaných nárazových testech větší či menší potíže, na 100 procent se žádnému z automobilů nepodařilo testy splnit.

Ostatně, ani Dacia nepropadla; 72 procent za ochranu dospělých a 77 procent za ochranu dětí není špatný výsledek. Lodgy ztrácelo body (a tudíž i marketingově cenné hvězdičky) za horší sedačky, špatnou ochranu sražených chodců a za horší vybavenost asistenčními systémy (ESP, omezovač rychlosti, akustická identifikace nezapnutých bezpečnostních pásů aj.).

Testem prošla i Škoda Rapid, která získala nachlup stejné hodnocení jako Seat Toledo, který má zcela identický technický základ a vyrábí se i na stejné výrobní lince v Mladé Boleslavi. Při podrobnějším zkoumání zjistíte, že testem Euro NCAP neprošla obě auta, ale „pouze“ rapid. Ostatně proč rozbíjet více aut, když se liší pouze jiným logem na kapotě a mírně odlišným tvarováním zadních partií?

Nicméně, rapid/toledo získal za ochranu dospělých skvělých 94 procent, podle Euro NCAP je kabina stabilní a po nárazu nabídla dobrou ochranu prakticky všech partií. Z testu vyplývá, že dobrou ochranu by tento model měl nabídnout i pro „cestující různých velikostí“. Patrně jediným kritickým místem byla průměrná ochrana proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu.

BEZ KOMENTÁŘE: Crashtest Škoda RapidVideo: euroncap.com

Při hodnocení dětských pasažérů získal rapid/toledo pochvalu za dobrou stabilitu figuríny tříletého dítěte, navíc bez kontaktu hlavy s částmi interiéru. Body dolů ale šly za špatnou signalizaci vypnutí předního airbagu (nutnost, pokud zde převážíte děti v autosedačce).

Komisaři vytkli také nedostatečné informování (obvykle formou samolepky) o tom, že při použití dětské sedačky vpředu je nutné deaktivovat airbag. Procentní body Euro NCAP strhlo i za chybějící signalizaci zadních bezpečnostních pásů a za zbytečný omezovač rychlosti (nastavíte si nejvyšší rychlost, při které automobil akusticky oznámí, že jste ji překročili).

Výsledky crash testů Euro NCAP (prosinec 2012)
automobilcelk. hod.dospělídětichodcibezp. systémy
Dacia Lodgy372 %77 %44 %29 %
Fiat 500L594 %78 %65 %71 %
Ford Fiesta591 %86 %65 %71 %
Ford Kuga594 %86 %70 %100 %
Hyundai Santa Fe596 %89 %71 %86 %
Mercedes-Benz třídy A593 %81 %67 %86 %
Mitsubishi Outlander594 %83 %64 %100 %
Opel Mokka596 %90 %67 %100 %
Range Rover591 %84 %63 %86 %
Seat Leon594 %92 %70 %71 %
Seat Toledo594 %80 %69 %71 %
Škoda Rapid594 %80 %69 %71 %
Subaru Forester591 %91 %73 %86 %
Volvo V60 Plug-In Hybrid593 %83 %65 %100 %
VW Golf594 %89 %65 %71 %
Foto: Euro NCAP

Dacia Lodgy v testu Euro NCAP.

Mezinárodní konsorcium Euro NCAP, které je složeno ze zástupců ministerstev dopravy evropských států, autoklubů, pojišťoven a svazů na ochranu spotřebitelů, od roku 1997 provádí pravidelné nárazové zkoušky nových modelů automobilů.

Euro NCAP automobily porovnává v rámci jednotlivých tříd, pokud tedy auto velikosti fabie dosáhne pěti hvězdiček, neznamená to, že je stejně bezpečné jako superb se stejným hodnocením.

Podrobné informace o testovaných automobilech, metodice nárazových testů i hodnocení všech testovaných automobilů najdete na oficiálních stránkách EuroNCAP.

Reklama

Výběr článků

Načítám