Článek
Kromě Dacie Lodgy získala všechna auta pět hvězdiček. I „pětihvězdičkové“ vozy ale měly při normovaných nárazových testech větší či menší potíže, na 100 procent se žádnému z automobilů nepodařilo testy splnit.
Ostatně, ani Dacia nepropadla; 72 procent za ochranu dospělých a 77 procent za ochranu dětí není špatný výsledek. Lodgy ztrácelo body (a tudíž i marketingově cenné hvězdičky) za horší sedačky, špatnou ochranu sražených chodců a za horší vybavenost asistenčními systémy (ESP, omezovač rychlosti, akustická identifikace nezapnutých bezpečnostních pásů aj.).
Testem prošla i Škoda Rapid, která získala nachlup stejné hodnocení jako Seat Toledo, který má zcela identický technický základ a vyrábí se i na stejné výrobní lince v Mladé Boleslavi. Při podrobnějším zkoumání zjistíte, že testem Euro NCAP neprošla obě auta, ale „pouze“ rapid. Ostatně proč rozbíjet více aut, když se liší pouze jiným logem na kapotě a mírně odlišným tvarováním zadních partií?
Nicméně, rapid/toledo získal za ochranu dospělých skvělých 94 procent, podle Euro NCAP je kabina stabilní a po nárazu nabídla dobrou ochranu prakticky všech partií. Z testu vyplývá, že dobrou ochranu by tento model měl nabídnout i pro „cestující různých velikostí“. Patrně jediným kritickým místem byla průměrná ochrana proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu.

BEZ KOMENTÁŘE: Crashtest Škoda RapidVideo: euroncap.com
Při hodnocení dětských pasažérů získal rapid/toledo pochvalu za dobrou stabilitu figuríny tříletého dítěte, navíc bez kontaktu hlavy s částmi interiéru. Body dolů ale šly za špatnou signalizaci vypnutí předního airbagu (nutnost, pokud zde převážíte děti v autosedačce).
Komisaři vytkli také nedostatečné informování (obvykle formou samolepky) o tom, že při použití dětské sedačky vpředu je nutné deaktivovat airbag. Procentní body Euro NCAP strhlo i za chybějící signalizaci zadních bezpečnostních pásů a za zbytečný omezovač rychlosti (nastavíte si nejvyšší rychlost, při které automobil akusticky oznámí, že jste ji překročili).
Výsledky crash testů Euro NCAP (prosinec 2012) | |||||
---|---|---|---|---|---|
automobil | celk. hod. | dospělí | děti | chodci | bezp. systémy |
Dacia Lodgy | 3 | 72 % | 77 % | 44 % | 29 % |
Fiat 500L | 5 | 94 % | 78 % | 65 % | 71 % |
Ford Fiesta | 5 | 91 % | 86 % | 65 % | 71 % |
Ford Kuga | 5 | 94 % | 86 % | 70 % | 100 % |
Hyundai Santa Fe | 5 | 96 % | 89 % | 71 % | 86 % |
Mercedes-Benz třídy A | 5 | 93 % | 81 % | 67 % | 86 % |
Mitsubishi Outlander | 5 | 94 % | 83 % | 64 % | 100 % |
Opel Mokka | 5 | 96 % | 90 % | 67 % | 100 % |
Range Rover | 5 | 91 % | 84 % | 63 % | 86 % |
Seat Leon | 5 | 94 % | 92 % | 70 % | 71 % |
Seat Toledo | 5 | 94 % | 80 % | 69 % | 71 % |
Škoda Rapid | 5 | 94 % | 80 % | 69 % | 71 % |
Subaru Forester | 5 | 91 % | 91 % | 73 % | 86 % |
Volvo V60 Plug-In Hybrid | 5 | 93 % | 83 % | 65 % | 100 % |
VW Golf | 5 | 94 % | 89 % | 65 % | 71 % |

Dacia Lodgy v testu Euro NCAP.
Mezinárodní konsorcium Euro NCAP, které je složeno ze zástupců ministerstev dopravy evropských států, autoklubů, pojišťoven a svazů na ochranu spotřebitelů, od roku 1997 provádí pravidelné nárazové zkoušky nových modelů automobilů.
Euro NCAP automobily porovnává v rámci jednotlivých tříd, pokud tedy auto velikosti fabie dosáhne pěti hvězdiček, neznamená to, že je stejně bezpečné jako superb se stejným hodnocením.
Podrobné informace o testovaných automobilech, metodice nárazových testů i hodnocení všech testovaných automobilů najdete na oficiálních stránkách EuroNCAP.