Hlavní obsah

Elektromobil od Nissanu jezdí na bioetanol

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak může jezdit elektromobil na bioetanol? Jsou hned dva způsoby. Ten první je, že elektřinu vyrábí spalovací motor, kde jako médium funguje bioetanol. Druhý je, že tato látka se používá k výrobě elektřiny v palivových článcích.

Foto: Nissan

Nissan e-NV200

Článek

Palivové články fungují na vodík. Ten na speciálních „punčoškách“ reaguje s kyslíkem a při chemické reakci se uvolňují elektrony, které jsou sbírány a následně jsou využívány k pohonu elektromotorů.

Tento způsob používá takzvaných palivových článků s tuhými oxidy. Místo nebezpečného vodíku se tu může používat výrazně bezpečnější bioetanol. Nissan postavil už prototyp, který bude jezdit po jihoamerických silnicích. Proč zrovna tam? Protože v jihoamerických státech je rozšířená infrastruktura, na bioethanol se tu už klasicky jezdí, spaluje se v motorech.

Foto: Nissan

Nissan e-NV200

Foto: Nissan

Nissan e-NV200

Jaké jsou výhody proti vodíku? Především ve skladování a manipulaci. Vodík je tak výbušný, že mnohé automobilky se prostě zdráhají jej do auta strčit, protože se ho samy bojí. Už vidí, jak je žalují rodiny zesnulých jezdců, kteří v šílené rychlosti vylítli ze silnice tak, že ani superbezpečné několikaplášťové nádrže nevydržely…

Bioetanol je proti tomu krotký beránek. Ale má i svoje mouchy. Tak především při chemické reakci s kyslíkem nevzniká voda, jak je tomu u vodíkové verze, ale nebezpečný oxid uhličitý. Podle Nissanu však jde o emise nestálé, takže se samy rozkládají a hrozbou nejsou.

Automobil má akumulátor o kapacitě 24 kWh a třicetilitrovou nádrž na palivo. Na to ujede asi 600 km. Kromě bioetanolu lze jet také na směs etanolu a vody.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám