Hlavní obsah
Elektromotor má výhodu v okamžitém nástupu síly a tedy v monstrózním zrychlení. Foto: Harley-Davidson

Elektrický Harley-Davidson má problém. S nabíjením i prodejem

Není to ani týden, co se po světě roznesla zpráva, že o elektrický Harley-Davidson LiveWire není prakticky zájem. Firma tuto informaci založenou na statistikách nekomentovala slovy, ale činy - pozastavila výrobu. Říká ale, že důvod je někde jinde.

Elektromotor má výhodu v okamžitém nástupu síly a tedy v monstrózním zrychlení. Foto: Harley-Davidson
Elektrický Harley-Davidson má problém. S nabíjením i prodejem

Harley-Davidson ve své tiskové zprávě potvrdil, že výroba motocyklu, kterému místo spalovacího motoru v rámu sedí elektromotor a baterie, byla zastavena. Oficiální start výroby motocyklu proběhl letos v srpnu.

Firma ale hlásí jiné důvody než nezájem zákazníků. „Nedávno jsme při závěrečné kontrole kvality objevili nestandardní stav, kvůli kterému jsme zastavili výrobu a dodávky a zahájili další testování a analýzu, která postupuje dobře,“ uvedl v prohlášení výrobce.

Elektrický Harley se nabíjí tam, kde se do těch konvenčních lije benzín.

Foto: Harley-Davidson

Harley-Davidson blíže nerozvádí, jaký to je problém, jen ubezpečuje, že stávající zákazníky a dealery neopomíjí a nejde o žádné bezpečnostní riziko.

Podle deníku Wall Street Journal je problém v technice nabíjení. Značka měla požádat zákazníky dokonce o to, aby dobíjeli motocykl pouze na profesionální DC nabíječce a vyhnuli se nabíjení z domácí zásuvky.

S problémem při nabíjení však trochu souvisí i nízké prodeje. Zpožďují se dodávky a i to odrazuje lidi od nákupu motocyklu, který byl tak dlouho slibován.

Agentura Reuters navíc zjistila, že ani prodejci se do nového motocyklu nehrnou, protože jim to přináší velké vedlejší náklady na stavbu nabíječky a školení personálu. Podle agentury Bloomberg se tak nízké dodávky promítají do nízkých prodejních čísel, což vede firmu k tomu, aby raději výrobu zastavila.

Místo bublání bzučení

Motocykly Harley-Davidson byly vždy uznávané pro svůj charakter. Lidé na nich oceňovali to, že ať člověk seděl na jakémkoli stroji značky, vždy měl charakter H-D, tedy velký bublající motor a pohodlné svezení.

Představením motocyklu LiveWire se chtěla značka víc přiblížit moderní době a mladým lidem. Do těla klasického streetfighteru tak vložila elektrický motor o výkonu 73 kW (98 koní) a točivém momentu 110 N.m. Samozřejmě, že objem nejvíc zabírají akumulátory, kvůli kterým motocykl váží 249 kg.

Harley-Davidson LiveWire v produkční verzi

Foto: Harley-Davidson

Maximální rychlost stroje je 177 km/h a dojezd na jedno nabití je v městském provozu až 158 km. Hlavním argumentem pro přesvědčování zákazníků však bylo zrychlení, které výrazně překračuje klasické motocykly se spalovacím motorem. Na stovku motocykl zrychlí za tři sekundy.

Harley-Davidson si cení motocykl na 29 799 dolarů, což je v přepočtu téměř přesně 699 tisíc Kč. Po dovozu do ČR je však třeba ještě zaplatit 10% clo a 21% DPH z pořizovací ceny a cla, takže jste nejméně na 930 tisících Kč.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků