Hlavní obsah

3D tiskárna vyrobila prototyp auta včetně pneumatik

Tenhle malý jednomístný roadster je složen ze čtrnácti dílů kompletně vzniklých na 3D tiskárně, a to včetně pneumatik. Má to ale drobný zádrhel - nejezdí, nemá žádný motor. 3D tisk je však podle firmy cestou do budoucnosti.

3D tiskárna vyrobila prototyp auta včetně pneumatik

Konceptů aut, které na ilustracích slibují zářnou budoucnost mobility, je až až. Věc, na kterou se díváme ve videu, je ovšem trošku jiná. Kromě prezentace širokých možností ve videu totiž už existuje i prototyp, ne zrovna z masa a kostí, ale z 3D tiskárny. Tohle autíčko se jmenuje Loci a vzniklo v ní úplně celé včetně pneumatik.

Je složené ze čtrnácti dílů, z nichž největší má rozměry 100 x 60 x 70 centimetrů. Všechny vznikly v tiskárnách německé firmy BigRep, která se živí zejména výrobou součástek pro motory či složitější mechanické celky. A také o sobě prohlašuje, že staví největší 3D tiskárny na světě.

Nápad vytisknout celé auto pochází také z hlav jejích inženýrů. Podle Daniela Bueninga, šéfa inovací, zabral projekt Loci od ideje přes vývoj k finálnímu produktu dvanáct týdnů.

Ovšem, u slov „finální produkt“ musíme trochu přimhouřit oči. Loci je aktuálně jen o málo víc než kusem plastu v dílně. Sám se nehýbe, nemá žádný motor. Během roku 2020 by ale měl dostat elektromotor – jak jinak, v dnešní době – a měly by proběhnout první jízdní testy.

Na skutečné produkční auto, vzniklé kompletně tímto způsobem, si asi ještě počkáme. Výhody 3D tisku pro vývoj a výrobu aut však podle Bueninga tkví v tom, že je možné auto navrhnout podstatně rychleji. Díl si totiž můžete relativně rychle vytisknout a hned ho mít fyzicky v ruce a vidět, jak bude pasovat k ostatním součástkám.

Další výhoda má být ve snadných úpravách aut. Třeba pro výjimečně vysoké lidi by to mohlo znamenat, že si snadno do svého auta vytisknou např. jinak tvarovanou stropnici, díky které budou mít víc místa na hlavu. Lidé s postižením si zase můžou součástku upravit přesně tak, jak jim bude vyhovovat.

„A v neposlední řadě je tu aspekt udržitelnosti. Dopravovat díly po celém světě nebude nutné, pokud si je budete moci vytisknout,“ doplňuje Buening drobný, ale v současnosti důležitý detail.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků