Když se v roce 1984 představil Renault Espace na výstavě, vzbudil neuvěřitelnou pozornost. V té době tady žádný podobný vůz nebyl. Automobil s tak velkou karoserií a vyloženě konstruovaný pro osobní dopravu, to byl krok do neznáma, který se Renaultu vyplatil.

Náš vůz patří ke generaci, jejíž život začal v roce 1996, resp. 1997 u verze Grand. A když zde už bylo víc konkurentů, bylo třeba přidat něco speciálního. třeba neotřelý design. Ten byl na svou dobu tak neuvěřitelně moderní (vždyť kdo tehdy měl digitální přístroje uprostřed přístrojové desky), že vzbuzoval jak hodně kladných, tak i dost záporných emocí.

Je to Francouz

Jenže tento velký a těžký vůz je prostě pořád Francouz. To znamená, že jeho podvozek je naladěný měkce, což mu vůbec nesvědčí. Stačí totiž jen trochu neopatrněji jet do zatáčky a cítíte, jak se vám vnitřní strana vozu zcela nadlehčila a ta vnější drží jen tak tak.

:. Zkontrolujte si i obě nápravy. Mívají problémy kvůli měkkému nastavení a velké hmotnosti automobilu. Foto: NOVINKY/Jan Čech

"Auto má velké problémy s ložisky na přední nápravě. Jenže to není všechno. Moc často se nestává, aby auto mělo potíže i se zadní nápravou, ale tady je to výjimka. Vzadu velmi rychle končí svojí životnost náboje. A náhradní díly na Espace jsou drahé. A to nemluvím jen o součástkách na podvozek, ale i dílech karoserie a podobně," řekl Novinkám Roman Loužil z výkupu Auto Esa.

Oblíbené diesely, ale...

Pod kapotou těchto vozů vždy kralovaly turbodiesely, které si s vozem snadno poradily. Jenže tu je známý problém. Vznětové motory nebývaly v minulých letech u této značky zrovna spolehlivé. Auto Esa tak vykupuje jen ty vozy, které projdou ale opravdu kompletní prohlídkou agregátu. Problémy jsou totiž s kouřivostí, vstřikovači, čerpadly, turbodmychadlem či hlavou válců.

Renault Espace 2000
Třetí generace Espace nám nabízí velký prostor a pohodlí. Problematické bývají diselové motory, zejména vstřikovače a turbo. Pozdní výměnu rozvodového řemenu i řemenu pohonu pomocných agregátů si také Espace nenechá líbit. Při nejistých kilometrech jej rychle vyměňte. Řízení je přesné a drží stopu. Rychle se opotřebují táhla stabilizátoru a když je vozidlo často zatěžováno, tak všechny silentbloky.
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA

Kupujete-li takový vůz, nezapomeňte se tedy podívat pořádně pod kapotu a na spodní stranu motorového prostoru, zda nikde neuniká olej nebo chladicí kapalina. Ať vám také někdo motor nastartuje a vy se dobře dívejte, zda z výfuku "nepadají brikety" a posléze u motoru poslouchejte pravidelnost běhu, zda se neozývají pazvuky. Prostě motor proklepněte tak, jak byste to nikdy u benzínové čtrnáctistovky nedělali. 

Renault Espace 2.2 dCi, r.v. 2000
Motor R4
Výkon (kW při ot./min) 95/4000
Toč. moment (N.m při ot./min) 290/1750
Max. rychlost (km/h) 185
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4
Komb. spotřeba (l na 100 km) 7,1
Rozměry (m) 4,5 x 1,8 x 1,7
Obj. zavazadelníku (l) 275
Stav tachometru (km) 139 398
Cena 249 900 Kč

Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.