Podle představitelů jednotlivých značek je přitom právě nekontrolovaný dovoz starých ojetin hlavní překážkou rozvoje trhu s novými vozy. Zhruba polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do 15 let.

Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do ČR dovezeno přes 200 000 ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin.

"Podle nás se takto zcela jasně negativně projevuje příliš servilní postoj České republiky k tlaku Evropské komise, která z nás během necelého roku vytvořila vrakoviště Evropy. Na náš úkor se bohaté státy zbavují šrotu, který by jinak musely nákladně ekologicky likvidovat," uvedl předseda sdružení Zbyněk Veselý.

Nejvíce se dovážejí fordy, kterých od ledna do května přibylo 12 850. Následují ojeté škodovky s 10 873 nově registrovanými ojetými auty a dále značky Renault, Peugeot a Volkswagen. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že počet dovážených ojetých aut letos dosáhne rekordních 200 000 vozů.

Příliš starý vozový park

Optimální stáří vozového parku osobních automobilů se pohybuje v rozmezí osm až deset let, což je stav ve většině vyspělých zemí. Situace v ČR je taková, že místo aby se k této optimální hodnotě postupně blížila, od roku 1999 prakticky stagnuje na úrovni kolem 13,6 roku a v roce 2006 se dále přiblížila 14 rokům (vzrostla na 13,87 roku).

Jak bylo již několikrát konstatováno odborníky v dopravě, dovoz ojetých osobních automobilů nepřispívá ke zlepšení, ale pouze ke konzervaci současného nepříznivého stavu a k rozšiřování vozového parku v České republice.