Hlavní obsah

První test Seatu Ateca, v Kvasinách vyráběného bratra yetiho

Novinky, Richard Herbich (Barcelona)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bez SUV to dnes nejde. To pochopily všechny automobilky, včetně těch prémiových, nyní je řada na Seatu. Umí španělská novinka vyráběná v českých Kvasinách okouzlit, nebo jde o vynucený krok?

Foto: Seat

Seat Ateca

Článek

Ve chvíli, kdy se na výrobu velkých, vyšších a prostornějších aut vrhli i poslední mohykáni (v poslední vlně například Bentley nebo Jaguar), nesmí SUV chybět ani v poslední značce koncernu Volkswagen, španělském Seatu. Ten chce, abyste jeho novou atecu brali jako parťáka pro aktivní život ve městě i mimo něj, každodenní aktivity vám má co nejvíce usnadnit.

Po technické stránce má mnohé společné s chystanou novou generací Škody Yeti, však se také vyrábí u nás v Kvasinách. S délkou 4363 mm je kratší než leon v provedení kombi, vnitřní prostor však dorovnává svou výškou 1601 milimetrů, na šířku má 1841 mm.

Seat se postaral o to, aby nešlo o uniformní SUV à la ocucaný bonbón, svou typickou přední masku s liniemi ve tvaru písmene X doplnil prolisem v kapotě a oplastováním spodní části předního nárazníku. To pokračuje ve spodní části dveří, na prazích a také v zadním nárazníku. Po boku se táhne ostrá linka v jednom kuse, na rozdíl od dělené u leonu, a boční prosklení se zvedá směrem vzhůru.

Foto: Seat

Seat Ateca

Celé to dohromady působí velmi dynamicky a zároveň robustně ve vyváženém poměru – důkazem atraktivity atecy budiž bezpočet otočených hlav na chodnících i uvnitř ostatních aut.

Žádné pozlátko, spousta prostoru

Uvnitř poznáte na první pohled typický seat s jeho středovým panelem, mírně otočeným směrem k řidiči, a bez zbytečného pozlátka. Na někoho může vnitřek působit stroze, ale materiály a zpracování jsou na velmi dobré úrovni, šmrnc dodávají chromované rámečky výdechů ventilace a okolo řadicí páky/voliče automatu na širokém středovém tunelu.

Vnitřek navzdory tmavším odstínům nepůsobí ponuře nebo stísněně, za sebe se tu pohodlně posadí dva lidé o výšce 185 centimetrů, aniž by se výrazněji tísnili. Zavazadlový prostor má u provedení s pohonem předních kol objem 510 litrů, ve verzích s pohonem všech kol 4Drive (řešeným systémem Haldex páté generace) pak 485 litrů. Nakládací hrana kufru je vyšší, ale ne nedosažitelná, zadní sedačky se nesklápějí do roviny, ale prostor je celkem dobře využitelný.

Motory skromné i dekadentní

Základ nabídky tvoří litrový benzínový tříválec s výkonem 115 koní a 200 Nm točivého momentu, následuje čtyřválec s objemem 1,4 litru se 150 koni a 250 Nm, který umí kvůli úspoře paliva deaktivovat dva válce.

K mání je s šestistupňovým manuálem, s pohonem předních nebo všech kol – předokolka může mít sedmistupňový dvouspojkový automat, čtyřkolka šestistupňový. Diesely zastupují jednotky TDI s objemem 1,6 litru (115 koní) a 2,0 litru (150 nebo 190 koní), silnější verze mohou mít automat i pohon všech kol.

Foto: Seat

Seat Ateca (2016)

Diesel potěší, benzín nadchne

Nejsme troškaři, bereme vrcholnou dieselovou verzi a vyrážíme na klikaté okresky. Je ve špičkové specifikaci Xcellence, která standardně dostane osmnáctipalcové ráfky, náš kus má devatenáctky s profilem 40. S nimi se umí velmi dobře vyrovnat, s výjimkou ostrých nerovností typu zpomalovacích prahů z vás taková ateca nevytřese duši a zároveň je příjemně tuhá.

Foto: Seat

Seat Ateca

Boční náklony v zatáčkách jsou tak akorát, aby vás upozornily na hranu možností podvozku, na limit přilnavosti vás ateca připraví plynule přicházející lehkou nedotáčivostí, kterou na výjezdu z oblouku můžete omezit přidáním plynu – pak je jasně znát, že vás zadní kola rovnají do správného směru.

Řízení je citlivé, ale ne nervózní, nabídne příjemnou zpětnou vazbu. Automat se chová inteligentně a nezmatkuje, i když převezmete kontrolu přes pádla řazení pod volantem, nenechá vás zajít do příliš vysokých nebo nízkých otáček, ve kterých by se motor trápil. Ateca se chová příjemně dynamicky, aniž by vás kvůli svému elánu omezovala.

Ale pak přesednete do benzínové 1,4 s manuálem a pohonem předních kol. A hned v první zatáčce si všimnete výrazného rozdílu. Auto reaguje s lehkostí a přirozeností sportovně střiženého kombíku, dieselové newtonmetry mu nechybí a rádi ho vytočíte. Řazení je příjemně přesné a tuhé, s krátkými a jasně vymezenými drahami, nijak vás neobtěžuje.

V zatáčkách benzínová ateca působí mrštným dojmem, navzdory své výšce i jednoduššímu zadnímu zavěšení – čtyřkolky mají vzadu Multi link, předokolky polotuhou nápravu. Benzínu se tedy vůbec nemusíte bát a verzí s pohonem předních kol také ne. I když pak se připravíte o některé zajímavé možnosti, které vám 4Drive nabízí.

Například systém Hill Descent pro snadné sjíždění svahů, stačí ho aktivovat a auto si samo přibrzďuje, aniž by klouzalo nebo ztrácelo přilnavost. Se světlou výškou téměř 19 centimetrů ateca není žádný salonní pseudooffroad, zvládá křížení na terénních zlomech se dvěma koly ve vzduchu a byť jsou reakce pohonu všech kol v takové situaci o něco pomalejší, zvládá i extrémy, do kterých se normální člověk v SUV tohoto typu nikdy v životě nevydá.

Foto: Seat

Seat Ateca

Výbava hodná 21. století

Svou atecu si můžete vyšperkovat řadou zajímavých, a hlavně funkčních prvků. Multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou má přehledné rozhraní, je dobře čitelný, ve schránce pod ním se může nacházet bezdrátové indukční dobíjení pro mobilní telefony (pokud opovrhnete dvěma USB konektory na stejném místě).

Ateca umí parkovat automaticky a její radarový tempomat s funkcí nouzového brzdění zvládl i pološílené španělské řidiče v dopravní špičce, automatické udržení v jízdním pruhu také funguje bez zádrhelů. Velmi příjemným doplňkem jsou čtyři kamery, které vám poskytují výhled na atecu seshora – manévrování ve stísněných prostorech je díky výstupu na obrazovce palubního systému hračka.

Kamery si můžete libovolně přepínat a zejména ty boční budou užitečné v terénu. Pokud si objednáte elektricky výklopné tažné zařízení, i pro něj má speciální naváděcí systém, který ukazuje osu auta dle natočení kol.

Není jen do počtu

Ateca je skrz naskrz moderní a příjemné SUV, které skutečně ocení aktivní lidé. Nebojí se terénu, vypadá velmi atraktivně, na silnici má příjemnou jiskru, pokud se rádi projedete svižněji. Diesel, automat a pohon všech kol jsou volba logická, ale pokud se nebojíte řadicí páky a nejezdíte moc často mimo silnici, naším tipem je benzínová 1,4 s pohonem předních kol.

Foto: Seat

Seat Ateca

Cenový rozdíl mezi těmito motorizacemi můžete dát za vyšší specifikaci Xcellence s řadou funkčních i stylových prvků – osmipalcovým displejem, předními LED světly, čalouněním z alcantary, bezklíčovým přístupem, střešními nosiči, voličem jízdních režimů Drive Profile a tak dále. Pokud jste vyrostli ze Seatu Leon a chcete něco většího bez dynamických kompromisů, jde o kvalitní volbu – ateca sice vzešla z nutnosti, ale není to z nouze ctnost.

Technické údaje
Motor:1395 cm3, zážehový čtyřválec
Max. výkon:110 kW/150 koní při 5000–6000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1500–3500 ot./min.
0–100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:201 km/h
Průměrná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1359 kg
Poháněná náprava:4×2
Cena základní verze:523 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:611 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám