Hlavní obsah

Brno má jedno z nejdražších parkování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

VÍDEŇ

Rakouský automotoklub ÖAMTC zjišťoval cenu parkování ve velkých přeshraničních a některých domácích městech. Mezi zkoumanými městy byla třeba Florencie, Benátky, Mnichov, ale také Brno. A právě moravská metropole dopadla překvapivě špatně. Umístila se například před Curychem a proti Bratislavě je téměř 2,5krát dražší.

Článek

Poplatky za parkování ve Vídni patří k nejdražším v Evropě. To však platí také pro Brno, kde je parkování údajně dražší než v Curychu či Florencii. Vyplývá to z průzkumu Rakouského automotoklubu (ÖAMTC), který porovnal ceny za parkování v podzemních garážích a parkovacích domech v rakouských městech a v sousedních zemích. Nejdražší parkování je údajně v italských Benátkách.

Srovnání ÖAMTC vychází z průměrných sazeb za tříhodinové parkování. V Benátkách činí 7,25 eura (přes 200 korun), v jihorakouském Štýrském Hradci (7,16 eura) a ve Vídni (6,57 eura). Následují rakouský Klagenfurt (6,47 eura), bavorský Mnichov (6,26) a Brno (6,20 eura; 175 korun). Až za moravskou metropolí se umístil například švýcarský Curych (5,10) a italská Florencie (4,17). Až na chvostu mezinárodního žebříčku se umístily Budapešť (3,78 eura) nebo Bratislava (2,43; necelých 70 korun). U Prahy ÖAMTC údaje za cenu tříhodinového parkování neuvádí.

Ptali jsme se na Magistrátu města Brna, zda do této nelichotivé statistiky přispívá i město Brno na jím vlastněných parkovištích? "Město Brno neprovozuje žádnou parkovací budovu s nadzemními či podzemními parkovacími místy. Všechna parkoviště tohoto typu jsou v soukromém vlastnictví obchodních domů apod." řekla Novinkám tisková mluvčí magistrátu Dita Malíšková. "Město provozuje pouze venkovní parkoviště s tzv. parkovacími automaty. Zde se cena parkovného pohybuje obvykle kolem 20 Kč/1 hod," dodala Malíšková.

Proč ne Praha?

"Vybrali jsme města, do nichž Rakušané často jezdí vlastními osobními vozy," uvedl ke srovnání Alfred Obermayr z ÖAMTC. Primát Benátek vysvětlil tím, že budování garáží na laguně vyžaduje mnohem větší investice do technického řešení.

ÖAMTC řidičům doporučuje, aby se v každém městě vždy nejdříve seznámili s tamními cenami, protože ty se často i v rámci jednoho města značně liší. "Například v Praze může člověk parkovat v garáži ve dne za sotva pět eur (140 korun), nebo také může zaplatit více než 42 eur (téměř 1200 korun)," tvrdí rakouský automotoklub na internetových stránkách.

Například v centru Vídně bývá nalezení místa na venkovních zónách pro krátkodobé parkování často téměř nemožné a navíc si musí majitel automobilu předem v trafice nebo na čerpací stanici zakoupit parkovací lístek barvy odpovídající plánované době stání (například zelený za 0,80 eura pro jednohodinové stání). To platí i pro parkování v délce do deseti minut, které je zdarma. Celková doba běžného parkování však ve Vídni nesmí překročit jednu a půl hodiny. Většinou tak řidičům nezbývá než sjet do některé z podzemních garáží.

Přehled průměrných tarifů v eurech za tříhodinové parkování ve vybraných evropských městech:
Benátky7,25
Štýrský Hradec (Rak.)7,16
Vídeň6,57
Klagenfurt (Rak.)6,47
Mnichov6,26
Brno6,20
Curych5,10
Florencie4,17
Budapešť3,78
Bratislava2,43
Lublaň2,21
zdroj: ÖAMTC

Vídeň bojuje proti předraženým parkovacím domům

Rakouské hlavní město dokonce zřídilo internetovou burzu s parkovacími místy (Parkplatzbörse), kde si řidič může předem podle cíle své cesty parkování zjistit i zamluvit. Nejen provozovatelé velkých parkovacích prostor, ale i běžní Vídeňané tu zase mohou svá uvolněná místa k parkování nabízet.

Dopravní experti radí vídeňská podzemní parkoviště bojkotovat; pravidla trhu tak potom donutí provozovatele garáží snížit ceny. Ve Vídni naštěstí spolehlivě funguje cestování metrem a typickými červenobílými tramvajemi a autobusy se navíc vyplatí nejen časově, ale i finančně. Celodenní jízdenka stojí pět eur, měsíční 45 eur.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám