Již za dva měsíce vejde v platnost novelizace Zákona o provozu na pozemních komunikacích. V něm se najde několik pasáží, které zasáhnou "mastodonty" českých silnic - kamiony a nákladní vozy. Nejzásadnější změna je v předjíždění nákladních souprav na silnicích.

Vždy vpravo

Ze zákona citujeme: "Na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy nesmí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km/h užít k jízdě jízdního pruhu nejbližšího k levému okraji vozovky, pokud to není nutné k objíždění, otáčení a odbočování."

Z tohoto odstavce je tedy jasné, že nákladní automobily musí na jakýchkoli silnicích a ne jen na dálnicích jezdit pouze v pravém pruhu. Tato změna je dost nepochopitelná. Představte si kopec kupříkladu na rychlostní silnici Slaný - Praha. V kopci nejednou každý z řidičů častěji jezdících po této komunikaci potkal naloženou Avii jedoucí minimální rychlostí. Kamióny by tak museli za tímto vozem vytvořit stejně rychle jedoucí kolonu a v levém pruhu by jely osobní vozy. Stačí však jedna "zadýchaná" Škoda 105 a kolona je i zde. Změna ale počítá i s tříproudými silnicemi, kde stejně jako dnes se počítá s prázdným pravým jízdním pruhem bez kamionů.

Pro jistotu...

Jenže zákon na dálnice a rychlostní silnice pamatuje ještě jednou. Pro jistotu sem dodal poslanec Jaroslav Plachý (ODS) pozměňovací návrh,. Který říká, že řidič nákladního automobilu přesahujícího hmotnost 3500 kg a jehož vůz či souprava přesahuje délku 7 m nesmí předjíždět jiné vozidlo, nemá-li dostatečnou rychlost, kterou by omezil v jízdě jiná vozidla. Tato formulace je velmi nejasná. Jaká rychlost je dnes dostatečná? Kamiony mají rychlost omezenou na 80 km/h, osobní vozidla zase 130 km/h. Jaký je tedy rozdíl dostatečný? Oněch 50 km/h? Nebo snad policie najde nějaký jiný způsob jak měřit všem stejným metrem?

Zpátky do sněmovny

Chybu si uvědomili hned provozovatelé dopravních společností a také Autoklub ČR. Po apelaci se samo ministerstvo dopravy přiznalo, že tato formulace není nejvhodnější a že musí ještě jednou projít sněmovnou. Doufejme tedy, že sněmovna dokáže zajistit plynulost provozu na českých komunikacích jiným způsobem, než je neúčinný zákon. Stačí na problematických úsecích vše vyznačit dopravními značkami, které budou nezpochybnitelné a porušení jejich zákazu lze jednoznačně postihnout.

V neděli za kolonou kamionů

Novela zákona však také pamatuje na časy, kdy mohou jezdit kamiony na českých komunikacích. Vozidla o maximální a vyšší přípustné hmotnosti než 7500 kg a vozidla s přípojným vozidlem těžším než 3500 kg totiž mají o víkendech z části povoleno jezdit po silnicích I. Třídy. Tento odstavec §43 byl změněn prakticky kompletně. Přehledně přinášíme časy jízdy o svátcích v tabulce:

 

Zákaz jízdy některých vozidel*) na dálnicích a silnicích I. třídy
  Dosud Od 1. července 2006
pátek v období od 1. 7. do 31. 8. -- 17.00 až 21.00 h 
sobota v období od 1. 7. do 31. 8. 7.00 až 20.00 h 7.00 až 13.00 h 
neděle a ostatní dny pracovního klidu**) - po celý rok 0.00 až 22.00 h 13.00 až 22.00 h

*) zákaz se týká:

  • nákladních a speciálních automobilů a zvláštních vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7500 kg a 
  • nákladních a speciálních automobilů a zvláštních vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg s připojeným přípojným vozidlem

**) ostatními dny pracovního klidu jsou podle zákona č. 245/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů:

  • 1. leden, Velikonoční pondělí, 1. a 8. květen, 5. a 6. červenec, 28. září, 28. říjen, 17. listopad, 24., 25. a 26. prosinec

 

Na důsledky nedávno upozornil Autoklub ČR. Prodloužení doby, po kterou budou moci kamiony jezdit po českých dálnicích a silnicích během víkendu způsobí, že Českou republikou budou projíždět další vozidla, která by v jiných státech s tvrdším režimem víkendových zákazů musela být odstavena. Zvýší se tak zátěž silnic a riziko nehod, zkomplikují se víkendové jízdy běžným motoristům a obyvatelé míst, kudy procházejí silnice I. třídy budou ještě více obtěžováni hlukem, spalinami i nebezpečím úrazu vyplývajícími z provozu nákladních vozidel. I zde je apelováno na naše zákonodárce, aby byla tato část novelizace podrobena přezkoumání a pozměňovacím návrhem později upravena.