Evropská asociace výrobců automobilů dala k dispozici nové statistiky, které jasně ukazují stále zvyšující se podíl dieselových motorů na registracích nových vozidel. Od roku 1994 se v původní patnáctce Evropské unie zvedl podíl naftových motorů z 23,1 % na současných 49,8 %.

Za rok 2005 se však podíl nezvedl tak drasticky, jako v předchozím meziročním sčítání (2003/2004). Statistika říká, že v roce 2004 byl meziroční nárůst 4,6 %, minulý rok pak pouze 0,9 %. Nyní můžeme očekávat, že západoevropské země tak v průběhu tohoto roku překročí padesátiprocentní hranici a lze očekávat další velký nástup turbodieselů.

Bude jich ještě více

Podle odborníků expanzi naftových agregátů zapříčiňuje zvyšující se cena paliv ve světě a téměř smazaný výkonový rozdíl mezi zážehovými a vznětovými motory. Váhavější nárůst za poslední rok lze přičíst podle svazu OICA nárůstu motorů s filtrem pevných částic. Díky nutnosti splnit normy Euro IV musely automobilky přikročit k výraznějším technickým úpravám, jenž se promítly ve zvýšení cen vozů. Tento rok se však má situace uklidnit a očekávané uvedení několika automobilů s levnými agregáty by mělo stabilizovat a více srovnat ceny vozů s rozdílnými palivy.

Česká republika se však trendu zvyšování podílu dieselů nevyhnula. V roce 2004 bylo registrováno 28,15 % vozidel s naftovými motory, v roce 2005 jen  27,73 %. Domácí automobilka Škoda prodala v minulém roce 33,51 % turbodieselových vozů. Zajímavé je, že značka se sportovním image Alfa Romeo prodala více než 80 % vozů s naftovými motory.

V Evropě jsou rozdílné přístupy

V Evropě patří mezi země s největším podílem naftových motorů Rakousko (v roce 2005 64,7 %), Belgie (72,6 %), Lucembursko (75,4 %) či Španělsko (67,8 %). NA opačný konec patří Švédsko (9,7 %), Řecko (1,6 %) a Finsko (17 %). Sousední Německo má podíl 42 %.