Vůz je ve své třídě jedním z nejproměnlivějších a největších. To by mu mělo do jisté míry otevřít dveře k úspěchu v konkurenčním boji, kde se prakticky ve stejné době ocitá už druhá generace fenomenálního Renaultu Scénic. Touran je dlouhý 4391, široký 1794 a vysoký 1652 mm při rozvoru 2677 mm a především délkou přerůstá do střední třídy.

Až sedm sedadel

V zádi se skrývá další překvapení. Tam mohou být za příplatek zapuštěny v podlaze - téměř po vzoru Opelu Zafira - dvě sedadla třetí řady. Auto tak pojme sedm cestujících. Pravda, poslední řada nabízí spíše cestovní provizorium, neboť pro dospělé osoby by bylo nepohodlné cestovat na nich na větší vzdálenost. Auto je konstruováno na velkou přepravní zátěž, která se dá suma sumárum vyjádřit nákladem až o celkové hmotnosti 660 kg. V sedmimístném provedení Touran disponuje v zavazadlovém prostoru základním objemem 121 l, ale v pětimístném už 695 l. Uložením třetí řady sedadel do podlahy a demontáží sedadel druhé řady se prostor rozrůstá na 1913 l, při absenci poslední řady až na bezmála dva krychlové metry, přesně 1989 l.

Sedadla lze vzhledem k jejich nízké hmotnosti snadno vyjmout z vozu, při menších přepravních nárocích na zavazadla stačí sklopit opěradla do vodorovné polohy. Další možnost zvětšení objemu a přepravy delších předmětů přinese zanedlouho také montáž takto sklopitelného opěradla pravého předního sedadla. Avšak touran posádku osloví daleko větším množstvím kombinací uspořádání interiéru stejně jako 39 odkládacími prostorami a schránkami. Velkou výhodou je, že tři samostatná sedadla druhé řady lze podélně posouvat. Sklopením prostředního se vytvoří stoleček.

Jako v luxusní limuzíně

Druhy výbav vrcholí provedením interiéru a sedadel v kůži, čímž touran připomíná luxusní limuzínu. Ale tento dojem navozuje rovněž uspořádání palubní desky včetně středové konzole s výrazným displejem navigačního systému. Velký důraz je kladen na ergonomii, takže řidič může snadno, až intuitivně, manipulovat se všemi ovladači. Totéž platí o přesné řadicí páce s krátkými drahami řazení jednotlivých převodových stupňů. Vůz oplývá vysokou mírou pasivní a aktivní bezpečnosti. Je například vybaven šesticí airbagů.

Vedle dvojice čelních a bočních pro první řadu sedadel se jedná také o hlavové airbagy pro cestující v přední a druhé řadě. Dále to jsou aktivní opěrky hlavy pro cestující na předních sedadlech a tříbodové pásy pro všechna místa. Samozřejmostí jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Bezpečnost je už též od sériového provedení jištěna protiblokovacím systémem brzd (ABS), systémem jízdní stability (ESP) a brzdovým asistentem (BA) pro případ náhlého razantního nouzového brzdění.

Přírůstky v motorech

Pro touran jsou zatím určeny tři druhy motorů, jejíž paleta se však má ještě letos rozšířit. Nyní je ve hře základní agregát - benzínový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 l a výkonu 85 kW, jehož označení FSI napovídá, že dostal přímé vstřikování paliva. Dále jsou to dva turbodiesely: čtyřválce 1,9 l TDI (74 kW) a 2,0 l TDI (100 kW). Na zážehovou šestnáctistovku a výkonnější turbodiesel jsem byl zvlášť zvědav, neboť jsou to novinky mezi motory VW. První přece jen s autem, vzhledem k jeho velikosti a hmotnosti, poněkud "zápasí". Je to kubatura, pod kterou by se dalo už jen těžko jít, má-li převážet větší náklad. I tak v takové situaci bude řidič nucen v zájmu větší dynamiky často přeřazovat.

Pravým opakem je dvoulitrový turbodiesel, výbojnost, s jakou si podmaňuje auto, je až obdivuhodná. Touran se díky tomu cítí jako ryba ve vodě. Že to významně ovlivňuje velký točivý moment 320 Nm dosahovaný už při 1750 otáčkách za minutu, není třeba zvlášť zdůrazňovat. Zároveň se pyšní mimořádnou hospodárností, která je vyjádřena především spotřebou - ta průměrná činí jen šest litrů nafty na 100 km. Ale i turbodiesel 1,9 TDI vyhovuje potřebám vozu. Byť jeho zrychlení je z uvedených motorů nejhorší, důležitější než to je projevovaná pružnost. Podrobnější informaci o motorech přináší tabulka. Všechny motory, které pohánějí výhradně přední kola, jsou ve standardu dodávány s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. U motoru FSI lze volit za příplatek automatiku Tiptronic.

Další přednosti

Touran mě zaujal skvěle odhlučněnou kabinou, kam proniká minimum hluku jak od motoru, tak od podvozku. Tradičně dobré je dílenské zpracování exteriéru a interiéru. Také výběru a kvalitě materiálů byla věnována patřičná pozornost. Přehlédnout nelze ani výborná sedadla, která v jakékoli jízdní situaci poskytují cestujícím perfektní oporu. V neposlední řadě si tento minivan zaslouží pochvalu za velmi dobré jízdní vlastnosti, na čemž má lví podíl propracovaný podvozek, který díky svému sebevědomí dává posádce rychle zapomenout i na to, že vůz je poměrně vysoký. I přes použití tužšího pérování se dá jízda stále označovat za komfortní. Elektromechanický posilovač řízení, jehož účinek se odvíjí od rychlosti, dál zvyšuje dobrý dojem z ovládání vozu.

Plošina i pro octavii

Touran se stává jakousi předzvěstí dalších koncernových modelových novinek. Jako první je totiž konstruován na nové podlahové plošině, na níž se na nedávném ženevském autosalonu představilo nové Audi A3 a jež je předurčena též nové generaci VW Golf a Škody Octavia. VW Touran se na náš trh dostane až koncem května, takže zatím nejsou k dispozici jeho ceny. Jestliže bychom vycházeli z těch německých, pak pro základní verzi s motorem 1,6 FSI je kalkulace postavena na necelých 20 000 eur, tedy zhruba 600 000 Kč. To by vzhledem k nabízené užitné hodnotě bylo přijatelné.

Motorizace VW Touran
Motor 1,6 FSI 1,9 TDI 2,0 TDI
Největší výkon (kW/min. -1 ) 85/5800 74/4000 100/4000
Točivý moment (Nm/min. -1 ) 155/4000 250/1900 320/1750
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) 11,9 13,5 10,6
Nejvyšší rychlost (km/h) 186 177 197
Průměrná spotřeba (l/100 km) 7,4 5,9 6,0
V podlaze zavazadlového prostoru je místo na uložení dalších dvou sedadel.
Opěradla se dají takto vodorovně sklopit. Přední nesou vzadu sklopné tácky.
Součástí středové konzole může být i velký displej navigačního systému.
Tak vyhlíží interiér v nejluxusnějším provedení. Kombinuje černou a béžovou kůži.
Maska touranu dává jasně najevo příslušnost ke značce VW.
VW Touran patří mezi vany nižší střední třídy k největším.