Americká pošta spustila dvoutýdenní testování autonomních kamionů, a to mezi svými depy v texaském Dallasu a arizonském Phoenixu. Technologii testovacím vozům dodává sandiegský start-up TuSimple.

Pilotní program, který se rozběhl zkraje tohoto týdne, bude zahrnovat pět zpátečních jízd mezi zmíněnými městy. Každá jízda má celkem přes 3 400 kilometrů a zhruba 45 hodin na cestě.

Tahač International LT s autonomní technikou společnosti TuSimple

Tahač International LT s autonomní technikou společnosti TuSimple

FOTO: Reuters

Náklaďáky jezdí zcela autonomně přinejmenším na dálnici, a právě po nich se odbude většina trasy mezi Phoenixem a Dallasem. Za volantem však samozřejmě sedí řidič - z bezpečnostních důvodů. Kromě něj je v kabině také vývojář.

„První cesta byla úspěšná a dojeli jsme i s předstihem oproti plánu,” říká Čcheng Lu, finanční ředitel TuSimple. A proč zvolili právě takovouto trasu? Je totiž příliš dlouhá na to, než aby ji ujel jeden řidič za jeden den. Buď musí jet v autě dva řidiči, nebo jeden musí cestou zastavit a přespat.

Autonomní náklaďáky už jezdí po silnicích. Pro řidiče nemají ani sedačku

Cílem je samozřejmě řidiče-člověka eliminovat, ale nikoliv proto, že by měli roboti brát lidem práci. Řidičů kamionů je v USA nedostatek; aktuálně jich chybí asi 50 tisíc, ale podle odhadu amerických kamionové asociací jich bude do roku 2024 scházet až 175 tisíc.

Druhý důvod je samozřejmě finanční. Podle Čchenga Lua tvoří mzdové náklady spedičních společností asi 40 % současných nákladů na ujetou míli. „Pokud je dokážete snížit, byznys se stane mnohem ziskovějším,” říká Lu a dodává, že navíc mohou auta jezdit dvakrát tak dlouho, než kdyby je obsluhoval jeden řidič.