V dnešním unifikovaném automobilovém světě je jen málo příležitostí, kdy mainstreamové auto na sebe dokáže upoutat tolik pozornosti. Řeč je o Peugeotu 508, který po své předloňské premiéře otočil už hodně hlav náhodných kolemjdoucích. A to i během našeho nedávného redakčního testu.

Čtěte také:
První jízda se Škodou Superb po faceliftu aneb Zkusili jsme novou ochranu chodců
Test Peugeotu 508 SW: K efektu i praktičnost
Test Hondy CR-V Hybrid: Na papíře český sen

Francouzi se totiž rozhodli ve skomírajícím tradičním segmentu D zůstat a bojovat proti populárním SUV opačnými zbraněmi. 508 je až extrémně nízká, do široka rozkročená, má bezrámová okna nebo vertikální denní svícení pomocí „klů”. Jenže zmíněná SUV, kterými Peugeot už také nějakou dobu disponuje, jsou především rodinná auta. A tady by měl zabojovat především kombík.

Bezrámová okna aerodynamickým hlukem neruší.

Bezrámová okna aerodynamickým hlukem neruší.

Praktičtější varianta tradičně nazvaná SW se ukázala v letošním roce a na český trh se teprve chystá. V předstihu ale mám příležitost novinku vyzkoušet na tuzemských silnicích.

Stěhovák to nejlepší nebude, ale je opravdu luxusní

Ani u kombi se designéři Peugeotu nebrzdili či spíše nebyli brzděni armádou účetních – prostě dostali možnost pracovat s odvážnými proporcemi liftbacku. Díky tomu je i kombi velmi nízké, s elegantní siluetou. Na zádi nechybí pás svítilen s 3D grafikou přizpůsobující se okolním světelným podmínkám. Atraktivním detailem je nápis pod zadním sklem.

Auto vizuálně potřebuje alespoň tyto osmnáctipalcové disky.

Auto vizuálně potřebuje alespoň tyto osmnáctipalcové disky.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Boční silueta je i u kombi krásně ladná.

Boční silueta je i u kombi krásně ladná.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Podle výfuků poznáte motorizaci - dvoulitr má dvojitou koncovku, patnáctistovka dvě hranaté na bocích a zážehové verze dvě oválné na krajích.

Podle výfuků poznáte motorizaci – dvoulitr má dvojitou koncovku, patnáctistovka dvě hranaté na bocích a zážehové verze dvě oválné na krajích.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Pojďme rovnou do zavazadelníku, který vás jistě u této novinky zajímá. Otevřít lze kopancem pod nárazníkem, pokud máte víko elektrické. Funguje to spolehlivě, což není u všech automobilek pravidlem. Vzhledem k rozměrům vozu musíte počítat s tím, že kufr je na poměry třídy spíše mělký. Nemá také dvojité dno, na druhou stranu se sem vejde příplatkové dojezdové kolo.

Ve srovnání s kulatějším předchůdcem, který nabídl pod roletkou 560 litrů objemu zavazadelníku, má novinka 530 l. Oproti fastbackovým 487 l ale nárůst zaznamenáte. Po sklopení opěradel, což je dostupné i v poměru 2:1 a vcelku pohodlně páčkami, se může zvětšit až na 1780 litrů.

Nižší nákladová hrana může být výhodou i nevýhodou.

Nižší nákladová hrana může být výhodou i nevýhodou.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Kombi možná zvolíte nejen kvůli lepší přístupnosti a pár litrům navíc, ale i kvůli zadním pasažérům. Pro jejich hlavy dostanete čtyři centimetry navíc, což je znát. Místa je stále dostatek i na kolena, rozvor náprav se nemění. Mrzí mě jen, že Peugeot opouští svou tradici standardně montovaných obřích panoramatických střech. Sice omezovaly torzní tuhost, ale pouštěly do interiéru hodně světla. Připlatit si nyní lze za stejné menší otevíratelné střešní okno, jako dostanete u liftbacku.

Vzadu je u kombi více místa na hlavu.

Vzadu je u kombi více místa na hlavu.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

S celkovým hodnocením interiéru odkážu na zmiňovaný redakční test. V principu platí, že se jedná o možná nejkvalitněji zpracovaný a designově nejpropracovanější interiér ve střední třídě. Má svá specifika jako už tradiční i-Cockpit s přístroji nad malým volantem. Taky se mezi nízkým prosklením a širokým tunelem můžete cítit útulně nebo i stísněně. Každopádně jako v nějakém parníku, obřím kombi, si připadat nebudete. Ale to ani při jízdě.

Komfortně, jistě a se skvělými motory

Nová 508 stojí na modulární platformě EMP2 a konstruktéři co do technické stránky kombi příliš neupravovali. Stejný je rozvor náprav, a zadní náprava je víceprvková, pochopitelně s vyšším zatížením. Na konečný verdikt bych raději počkal až na klasický redakční test, ale právě možná i fakt, že kombi je stavěno na vyšší zátěž, s sebou může nést jedno specifikum.

Nová 508 totiž sice jezdí famózně, jistě a nechybí jí komfortní ladění, ovšem v zatáčkách je jaksi vyměklá v uložení. Ne že by se nakláněla, ale nápravy se v extrémním projetí zatáčky na limitu zvláštně žvýkají. Ovšem tady u kombi mi to už tak markantní nepřišlo. Na druhou stranu, strávil jsem s ním jen jedno odpoledne. Jinak se chová stejně jako liftback, což je dobře.

Místo u Peugeotu tradiční panoramatické střechy tady najdete výklopný šíbr.

Místo u Peugeotu tradiční panoramatické střechy tady najdete výklopný šíbr.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Na pohyby malého volantu reaguje velmi hbitě, a i díky nízké stavbě se zatáčkami protahujete snadno. Právě stále relativně měkčí uložení náprav má pak za následek velmi dobrou filtraci menších nerovností. Velké díry sice kolo pošlou do dorazu, ale rychle pracující tlumiče si s rozkmitanou hmotou skvěle poradí a auto tak nechytá nepříjemné sekundární vlny.

Velkou devízou 508 je motorová paleta. Můžete sice namítat, že zážehový motor je zde jediný a ještě šestnáctistovka, ale jednotka PureTech patří mezi mé nejoblíbenější, co se této kubatury a výkonového spektra týká. Má buď 180 nebo 225 koní v případě varianty GT. Umí jezdit klidně i za kombinovaných sedm litr, má pěkný přirozený zvuk, v nízkých otáčkách je kultivovaná a osmistupňový automat s měničem točivého momentu dokáže využít lineárního nástupu newtonmetrů.

Zadní pás svítí i v denním režimu, ale přizpůsobuje se okolním podmínkám.

Zadní pás svítí i v denním režimu, ale přizpůsobuje se okolním podmínkám.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Interiér se od liftbacku neliší, je krásný a luxusní, ale musíte si zvyknout třeba na malý volant.

Interiér se od liftbacku neliší, je krásný a luxusní, ale musíte si zvyknout třeba na malý volant.

FOTO: Milan Lažanský, Právo

Zástupci automobilky se ale netají tím, že velmi důležité jsou stále i diesely. A znalí věci vědí, že od zkratky BlueHDi žádný podraz čekat nelze. Měkce běžící diesely mají v relativně lehkém autě skvělou spotřebu i dynamiku. Ať už jde o staronovou patnáctistovku, nebo dvoulitr.

Novinka vstoupí na český trh v květnu, ceny zatím nejsou oznámeny, ale na německém trhu rozdíl oproti liftbacku činí v přepočtu přibližně 30 tisíc korun.