Na začátku automobilového gigantu byl jako u mnohých dalších japonských firem jeden muž. Sakiči Toyoda (1867–1930) pocházel z rodiny pěstitele bavlny a tkalce, už jako mladík se ale začal věnovat vylepšování tkalcovských stavů. První patent získal ve 24 letech a do konce života jich přihlásil několik stovek, což jej řadí mezi desítku nejinvenčnějších Japonců všech dob. Obchodně se Toyodovi ale zpočátku příliš nevedlo, obrat přišel až koncem 90. let 19. století s plně automatizovaným stavem.

V roce 1926 Toyoda založil společnost Toyoda Automatic Loom Works. O tři roky později se, krátce před smrtí, dožil úspěchu, když britská firma Platt Brothers koupila jeho patenty za 100 000 liber. Po Sakičiho smrti převzal firmu jeho nejstarší syn Kiičiró (1894–1952). Strojní inženýr, který měl zkušenosti z cest po Evropě a USA, kde studoval i ve Fordových továrnách, navázal na otcovo rozhodnutí a rozšířil záběr firmy o výrobu automobilů.

Tohle by měla být vůbec první Toyoda AA

Tohle by měla být vůbec první Toyoda AA, kterou firma objevila v tomto stavu.

FOTO: Toyota

Tady začíná příběh automobilky. Příběh, který rozpohyboval Japonsko a lze říci, že vlastně celý svět. První model A1, vyvinutý podle amerických vzorů, vyjel v roce 1935, o rok později se představil model Toyoda AA, první čistě japonská konstrukce. Automobilová divize Toyodových závodů existovala už od roku 1933, až v roce 1937 se ale osamostatnila. Získala i nový název – úpravou původního jména vznikla Toyota. Důvodem prý bylo to, že v jednom ze systémů japonského písma je možné jej zapsat osmi znaky – a osmička je v Asii šťastné číslo.

Toyota od začátku slušně prosperovala – nebyla sice první japonskou automobilkou, měla ale potřebné zázemí a není divu, že před válkou dosáhla měsíční produkce 1000 vozů. Za druhé světové války pak továrna vyráběla nákladní vozy a ke konci ji vážně poškodil americký nálet. Po roce 1945 se Toyota jen obtížně vzpamatovávala, až v roce 1949 povolili Spojenci produkci vozů pro soukromou potřebu.

První 

Toyota si za svoji dosavadní existenci vysloužila několik dalších prvenství. V roce 1957 například podnikla nesmírně důležitý krok, když se stala první japonskou automobilkou, která se pokusila vyvážet své výrobky do USA. Rozhodl o tom Ejdži Toyoda, synovec zakladatele.

Továrna patří také k průkopníkům populárního hybridního pohonu - první kusy modelu Prius, který kombinuje benzínový a elektrický motor, se prodaly už v roce 1997. V současnosti nabízí na českém trhu pět modelů s hybridním pohonem. Kompaktní model RAV4, který byl představen v roce 1994, je zase považován za první SUV (Sport Utility Vehicle) dnešního typu.

Toyota RAV4(1994)

Toyota RAV4(1994)

FOTO: Toyota

Mezi modely, které by se daly řadit k legendám, patří například kupé 2000 GT z roku 1966, dobré jméno mají terénní Land Cruisery. Největší legendou a zároveň stálicí v nabídce Toyoty je však model Corolla, který se vyrábí od roku 1966 a je už skoro dvě dekády nejprodávanějším světovým automobilem všech dob. Po celém světě se corolly dosud prodalo přes 44 miliónů vozů a vyrábí se v 16 továrnách v celkem 12 zemích světa. V Evropě je však dlouhodobě nejprodávanějším vozem Volkswagen Golf.

Toyota Corolla (1966)

Toyota Corolla (1966)

FOTO: Toyota

Toyota Land Cruiser (1960)

Toyota Land Cruiser (1960)

FOTO: Toyota

První – druhá

Automobilka, jejíž počátky je možné vystopovat na konci 19. století, se v minulých letech přetahovala s americkým koncernem General Motors o pozici největšího výrobce automobilů na světě. Američany Toyota v roce 2008 předstihla.

V roce 2011 získala americká automobilka prvenství dočasně zpět, protože Toyota se potýkala s negativními důsledky ničivého zemětřesení v Japonsku a rozsáhlého svolávání aut do servisů. Předstihl ji tehdy i německý koncern Volkswagen. Vedoucí pozici na automobilovém trhu Toyota ztratila v roce 2016, kdy se stal lídrem Volkswagen. Toyota prodala za celý rok 10,18 miliónu vozů, zatímco Volkswagen 10,31 miliónu. Nadále však zůstává největší japonskou automobilkou.

Toyota Celica (1990)

Toyota Celica (1990)

FOTO: Toyota

Toyota v současnosti vlastní podíly také v dalších automobilkách – majoritní v Daihatsu a výrobci nákladních vozů Hino, drží i akcie firem Subaru, Isuzu a Yamaha a naposledy letos v srpnu získala pětiprocentní podíl v Mazdě.