Ve středu uplyne  40 let ode dne, kdy první Niva sjela z výrobního pásu v továrně v ruském Togliatti. Zprvu nedostatkové zboží známé z českého seriálu Návštěvníci po sametové revoluci překonala západní a později i tuzemská konkurence. Přesto si automobil zachoval skupinu skalních příznivců, kteří preferují jednoduchou techniku za nízkou cenu od zhruba 300 000 korun.

Lada Niva

Lada Niva

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

„Typický uživatel je firma, která potřebuje auto pro použití v terénu. Často se jedná o firmy, které nivy dříve měly, později je obměnily za Dacii Duster nebo pick-upy a nyní se vracejí k nivám zpět. Zákazníci z řad fyzických osob potřebují nivy pro práci v lese, nebo jezdí na off-roadové expedice a chtějí nové, cenově dostupné auto, nebo jsou i tací, kteří mají o novou nivu zájem z nostalgie, protože dříve takové auto již vlastnili," řekl Lukáš Vaverka ze společnosti CanoCar, která vozy do ČR dováží.

Zajímavostí podle Vaverky je, že se ročně stále vyrábí okolo 30 000 vozů, model Niva se tedy nejen vyrábí déle, ale je také prodejně úspěšnější než Mercedes třídy G. Celkem se za 40 let vyrobilo už asi 2,5 miliónu kusů, z toho pětidveřových přes 150 000 a na export šlo zhruba půl miliónu aut.

Přečtěte si náš redakční test [celá zpráva]