Rozšířené vidění aut pomocí nových a výkonnějších senzorů a lepší algoritmy v programech umožňují neuvěřitelné věci. Pamatujete si ještě na nedávnou dobu, kdy jsme se divili tomu, že volant se chvěje při najetí vozu na bílý pruh silnice? Dnes už to je jen taková legrácka v porovnání s tím, co se nabízí nebo se v oblasti bezpečnosti nabízet bude.

Ford například nabídne asistent vyhýbacího manévru. Ten detekuje pomocí radaru a kamery pomalu se pohybující nebo stojící vozidla v cestě a podporuje řidiče při provedení vyhýbacího manévru. Je určen pro městský i dálniční provoz.

Tento systém se aktivuje v případě, že nehodě nelze zabránit pouze brzděním a řidič se sám rozhodne vyhnout se překážce. Asistent vyhýbacího manévru je rozšířením funkcí stávajících technologií detekce překážky v jízdní dráze a předkolizního asistentu. Druhý jmenovaný systém pomáhá řidiči snížit závažnost srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem. V některých případech dokáže nehodu úplně eliminovat.

Zajímavá je i prevence jízdy v protisměru. V Německu jsou tři procenta smrtelných nehod na dálnicích způsobena najetím do špatného směru. Celkově jde zhruba o 20 úmrtí každý rok.

Prevence jízdy v protisměru

Prevence jízdy v protisměru

FOTO: Ford

Systém upozornění na jízdu v protisměru využívá kameru pod čelním sklem spolu s informacemi z navigačního systému k tomu, aby řidiče varoval zvukovým a vizuálním signálem, když míjí značky „zákaz vjezdu“ na nájezdu na dálnici. Nejprve bude dostupný v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Vychází z technologie rozpoznávání dopravních značek, která sleduje prostřednictvím kamery pod čelním sklem prostor před vozem. Čte dopravní značky a informuje řidiče o jejich obsahu. Systém upozornění na jízdu v protisměru díky informacím z kamery a navigačního systému řidiče vyzve k zastavení nebo otočení.

Konec špatnému parkování

Ve Velké Británii představují kolize na parkovištích čtvrtinu všech nehod a řidiče každý rok stojí na opravách v přepočtu okolo 23 miliard korun. Za posledních 20 let narostla šířka osobních automobilů v zájmu zvýšení bezpečnosti a komfortu o 16 procent, ale velikost mnoha parkovacích míst se nezměnila.

Z britského průzkumu firmy OSV také vyplývá, že 47 procent řidičů raději parkuje dál, než aby museli zajíždět do podélného stání, a 75 procent řidičů je nervózních, pokud musí parkovat před zraky dalších řidičů.

Rozšířený parkovací asistent ovládá řízení, převodovku a pohyb vpřed či vzad. Systém dokáže po stisknutí příslušného tlačítka automaticky zajet do podélného parkovacího místa nebo z něj opět vyjet ven. Stejně tak umí zacouvat do kolmého stání. Předtím ještě dokáže pomocí senzorů vhodné parkovací místo vyhledat.

Zaparkovat by auto mělo samo, a to jak v rámci řízení, tak i řazení.

Zaparkovat by auto mělo samo, a to jak v rámci řízení, tak i řazení.

FOTO: Ford

Systém prevence srážky při couvání do silnice sleduje prostor za vozem prostřednictvím radarových senzorů. Pokud řidič couvá a nerespektuje počáteční varování, systém začne sám brzdit. Reaguje i na projíždějící motocykly a bicykly.

Zadní kamera zobrazuje širokoúhlý pohled na situaci za vozem. Nabízí podobné funkce jako širokoúhlá přední kamera umístěná na přídi modelů Ford Edge, Galaxy a S-MAX. Při couvání umožňuje širokoúhlá zadní kamera vidět za roh nebo za překážky, a spatřit tak přibližující se vozidla, cyklisty nebo chodce.