Hlavní obsah

Kalifornie povolila provoz autonomních aut na veřejných silnicích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Auta bez řidiče, bez obsluhy, a dokonce i bez pedálů a volantu. I ta dnes mohou na silnice Kalifornie. Tento americký stát jako první na světě přijal zákon, který to umožňuje.

Foto: Land Rover

Autonomní technologie Land Roveru

Článek

Autonomních aut, tedy vozidel bez řidiče, jezdí po světě už mnoho. Kdybychom všechny sečetli, pravděpodobně bychom se dostali už k třícifernému číslu. Jenže všechny jsou nyní provozovány na speciální povolení. Jedno každé auto musí být přihlášeno, registrováno, těžce pojištěno a pak povoleno pro provozování na pozemních komunikacích. Ale i tak musí auta mít obsluhu, která může kdykoli během jízdy převzít řízení.

Pokud obsluha není, nesmí na silnice. Vozy jsou pak provozovány na soukromých pozemcích, třeba v areálech firem. Takovým příkladem je americký Easymile, který provozuje mikrobusy v byznys centru v americkém městě San Ramon. Na silnice dosud mikrobusy nesměly, protože neměly ani volant, za který by mohl nějaký řidič v případě nouze vzít.

Nový zákon však upravuje pravidla provozu na pozemních komunikacích pro autonomní vozidla. Nově je možné provozovat vozy i bez obsluhy, ale na předem vyznačených místech. Automobily musí jet maximální rychlostí 35 mil za hodinu (asi 56 km/h) a vůz musí být pojištěný na minimální částku pět miliónů dolarů (zhruba 120,7 miliónu korun).

Kalifornie je prvním státem na světě, který provoz autonomních vozidel upravuje zákonem. V Německu už probíhá politická debata, kde se nyní vyjadřují k dané problematice zainteresované strany – od německého autoklubu ADAC přes pojišťovny až po samotné výrobce aut. Důvodem je pevné zakotvení pravidel pro provoz na pozemních komunikacích a především definování zodpovědnosti za provoz takového auta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám