Článek
Všechny trhy Evropy se vzpamatovaly a začaly růst. Některé pomalu, některé výrazně. Například Španělsko vykázalo zvýšení prodejů o 20,9 procenta. Ostatně se to očekávalo, protože prodeje v této zemi už několik let tvrdě klesaly a z těchto čísel se pak dvouciferný nárůst nasbírá snadno. Podobně je na tom Irsko (+29,8 %) nebo Portugalsko (+25 %).
Ve statistikách Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) pak můžeme najít i prudké zvednutí České republiky, které tu ukazuje zvýšení počtu prodaných vozidel o 20 procent. Ovšem co je pro EU důležitější než trhy, na kterých se prodá 200 000 vozidel ročně, jsou trhy jako Německo, které vykázalo zvýšení o 5,6 %. To znamená nárůst stejně velký, jako je kompletní prodej v celém Portugalsku. Nárůst pak vykázala třeba Velká Británie (+6,3 %) nebo Francie (+6,8 %).
Škoda opět před Toyotou
Pojďme se ale podívat na jednotlivé výrobce. I přes problémy s Dieselgate měl Volkswagen nárůst za minulý rok krásných 6,5 procent, jako koncern pak 6,2 procent. Nejvyšší nárůst vykázalo Porsche (+26,1 %). Škoda se 6,1% nárůstem vykazuje setrvalý stav, který posunuje automobilku velmi vysoko v evropských prodejích. Vždyť stále si drží pozice nad Toyotou, Citroënem, Hyundaiem…
Nárůsty vykázaly téměř všechny automobilky. Jen Chevrolet se propadl o 90,9 procenta, ale to je dáno odchodem z evropského trhu. Další propady zaznamenala Honda (-1,4 %), DS (-11,7 %) a pak je tu na probrání problematický koncern Fiat Chrysler.
Ten v celku nabral meziročně 13,6 procenta prodaných osobních vozů. Bohužel však musíme konstatovat, že vše táhne kořenový Fiat (+ 12 %, 656 669 vozidel) a ostatní jen neskutečně paběrkují. Jeep se vyšvihl v roce 2015 o neskutečných 113 procent, ale výsledných 88 211 vozidel v celé EU není žádné zázračné číslo. Propad Lancie (Chrysleru) o 14 procent (61 670 ks) a Alfy Romeo (56 796 ks) jen ukazují, jak mizerně na tom značky jsou a že jejich produkce nemůže být ani zdaleka výdělečná.
Prodeje osobních automobilů v EU + EFTA | |||
---|---|---|---|
2015 | 2014 | změna | |
VW Group | 3 521 803 | 3 315 036 | +6,2 |
VOLKSWAGEN | 1 727 094 | 1 621 224 | +6,5 |
AUDI | 767 173 | 726 144 | +5,7 |
SKODA | 617 636 | 582 241 | +6,1 |
SEAT | 338 383 | 328 246 | +3,1 |
PORSCHE | 68 295 | 54 162 | +26,1 |
Ostatní | 3 222 | 3 019 | +6,7 |
PSA Group | 1 481 008 | 1 396 541 | +6,0 |
PEUGEOT | 856 091 | 786 176 | +8,9 |
CITROEN | 549 684 | 525 151 | +4,7 |
DS | 75 233 | 85 214 | -11,7 |
RENAULT Group | 1 358 398 | 1 241 310 | +9,4 |
RENAULT | 975 450 | 877 091 | +11,2 |
DACIA | 382 948 | 364 219 | +5,1 |
FORD | 1 020 875 | 940 242 | +8,6 |
OPEL Group | 946 239 | 925 576 | +2,2 |
OPEL/VAUXHALL | 942 128 | 886 450 | +6,3 |
CHEVROLET | 3 521 | 38 697 | -90,9 |
Ostatní GM | 590 | 429 | +37,5 |
BMW Group | 935 882 | 833 526 | +12,3 |
BMW | 748 176 | 676 618 | +10,6 |
MINI | 187 706 | 156 908 | +19,6 |
FCA Group | 872 504 | 767 936 | +13,6 |
FIAT | 656 669 | 586 294 | +12,0 |
JEEP | 88 211 | 41 415 | +113,0 |
LANCIA/CHRYSLER | 61 670 | 72 173 | -14,6 |
ALFA ROMEO | 56 796 | 59 190 | -4,0 |
Ostatní | 9 158 | 8 864 | +3,3 |
DAIMLER | 833 146 | 708 002 | +17,7 |
MERCEDES | 737 278 | 652 373 | +13,0 |
SMART | 95 868 | 55 629 | +72,3 |
TOYOTA Group | 604 915 | 565 827 | +6,9 |
TOYOTA | 565 317 | 534 232 | +5,8 |
LEXUS | 39 598 | 31 595 | +25,3 |
NISSAN | 557 354 | 479 299 | +16,3 |
HYUNDAI | 470 130 | 424 021 | +10,9 |
KIA | 384 790 | 353 719 | +8,8 |
VOLVO | 285 861 | 255 880 | +11,7 |
MAZDA | 211 391 | 174 628 | +21,1 |
SUZUKI | 181 456 | 162 335 | +11,8 |
JAGUAR LAND ROVER Group | 180 828 | 144 442 | +25,2 |
LAND ROVER | 140 560 | 115 826 | +21,4 |
JAGUAR | 40 268 | 28 616 | +40,7 |
MITSUBISHI | 132 912 | 102 035 | +30,3 |
HONDA | 131 629 | 133 453 | -1,4 |
Ostatní JPN | 39 585 | 34 650 | +14,2 |
Zdroj: ACEA |