Že spotřeba udávaná výrobcem neodpovídá té skutečné, je všeobecně známo. Důvodů je hned několik, automobilky ale využívají legální možnosti měřicího cyklu NEDC, který je 30 let starý. Rozdíl reálné a laboratorně naměřené spotřeby bývá klidně čtvrtinový.

Už před dvěma lety agentura Transport & Environment v obsáhlé zprávě upozornila na triky, které při laboratorním měření využívá valná část automobilek. A věděla to i Evropská komise, která k tomu vydala vyjádření. [celá zpráva]

Legislativa ukládá přesný postup měření; v současnosti se používá norma NEDC (New European Driving Cycle) 93/116/ECE. Hodnoty spotřeby paliva, které najdete v prospektech automobilky a ve velkém technickém průkazu, se měří v laboratorních podmínkách v přesně definovaném cyklu. Například testovaný automobil musí mít ujeto alespoň 3000 km, ale ne více než 15 tisíc, sériové pneumatiky (ale klidně nafouknuté k prasknutí) a musí být zatížen 175 kg.

Automobil při měření nejede po silnici, ale je umístěn na válcovém dynamometru (výkonová brzda). Zajímavostí je, že spotřeba se měří množstvím vypuštěného CO2 (oxidu uhličitého), který se zachytává do speciálních pytlů.

Laboratorní výsledky jsou hodně orientační

V laboratoři se měří městský cyklus a mimoměstský, následným zprůměrováním těchto hodnot se dosáhne i hodnoty kombinované spotřeby. Při městském cyklu automobil jede nejvýše 50 km (0–15–32–50 km/h) a má zařazený třetí rychlostní stupeň. Průměrná rychlost dosahuje 19 km/h a podmínkou je i dvanáct zastavení vozidla (proto máte v autě nesmyslný systém start/stop).

Při měření spotřeby „mimo město“ jede automobil 400 vteřin, nejvyšší rychlost je až 120 km/h, což opět realitě odpovídá velmi vzdáleně.

A jak automobilky „vylepšují“ svou spotřebu, kterou se následně budou chlubit v reklamách? Podle Transport & Environment například z auta odstraní veškerou nadstandardní komfortní a bezpečnostní výbavu. Abnormálně zvyšují tlak v pneumatikách a používají „ekologické“ gumy s nižším valivým odporem.

Používají se i speciální motorové oleje, přelepují se spáry a zakrývá se přední maska (pro snížení aerodynamického odporu). Řídící jednotka u mnoha automobilů navíc pozná, že na dynamometru začal měřící cyklus a přizpůsobí tomu množství vstřikovaného paliva. Všechny automobilky navíc využívají možnost snížit naměřené výsledky o „toleranční” čtyři procenta.

Vše z výše uvedeného je legální.