Motor práská, z brzd stoupá bílý dým. Octavia RS právě zastavuje po třech kolech, aby si na chvilku oddechla. Prázdná trať mosteckého okruhu je sice oslizlá, naštěstí neprší a dočervena zbarvené stromy dotvářejí idylickou podzimní atmosféru.

Když jsme sháněli nějakého známého českého závodníka, který by pro nás otestoval benzínovou Octavii RS v extrémních podmínkách, ani ve snu nás nenapadlo, že přijede nejenom člen mistrovského týmu cestovních vozů z roku 1981 a bývalý člen závodního týmu BMW Břetislav Enge, ale také jeho syn Tomáš - první český jezdec ve Formuli 1 (a také první český jezdec šampionátů F3000 či Indy Car), jenž se i nyní věnuje závodnické kariéře i výuce sportovní jízdy.

Jezdilo se na plný plyn

Jezdilo se na plný plyn

FOTO: Novinky

Překvapení druhé: obě osobnosti motoristického sportu naše více než pětihodinové natáčení a testování očividně baví. Jsou ochotní, tu když je potřebujeme vyfotit, tu když instalujeme kamery nebo se bavíme o prvních dojmech z odjezděných kol. Žádné povýšené chování nebo znuděné pohledy, přesně naopak.

Sporťák to není, na okruhu se ale neztratí

A jaké byly dojmy obou závodníků na benzínovou Octavii RS, která má sériově 220 koní (tato dle našeho měření na dynamometru 240 k) a šestistupňovou manuální převodovku? „Je to kompromis mezi sportovním a civilním autem,” uvedl Břetislav Enge. „Takový český polozávodní vůz na normální silnice,” uvedl Tomáš.

Třebaže jsme na mosteckém okruhu natáčeli až na sklonku podzimu, počasí nám celý den přálo.

Třebaže jsme na mosteckém okruhu natáčeli až na sklonku podzimu, počasí nám celý den přálo.

FOTO: Novinky

Shoda u obou jezdců panovala i v oblasti nastavení podvozku či brzd. „Je to hratelné, jede to pěkně. Do zatáčky se dá zahnout, i když je člověk trošku za limitem,” uvedl starší z liberecké závodnické rodiny. A dodal: „Uvítal bych, kdyby tento model byl také 've čtyřkolce'. V některých situacích se výkon nepřenese na vozovku a kola se začnou prosmýkávat.“

„Auto je hodně neutrální, ani ne nedotáčivé, ani ne přetáčivé. Octavia RS i při krizové situaci toho hodně vydrží, pomůže řidiči dostat se z nepříjemné situace. Prokluzuje vnitřní kolo, ale je to hodně dané klasickým podzimním oslizlým povrchem,” řekl Tomáš Enge.

V extrémních situacích na rychlém, 4,2 kilometru dlouhém okruhu bylo zřejmé, že elektronická stabilizace není úplně vypínatelná a v limitních situacích se snaží vůz srovnat, třebaže to zkušený řidič v tu chvíli nechce. Z dřívějších jízd ale víme, že na běžné silnice je i po vypnutí stabilizace benevolentní a nezasahuje ukvapeně. Ryze sportovní auto ale Octavia RS opravdu není a chybí jí pochopitelně i hravost automobilů s poháněnou zadní nápravou.

Video

Břetislav Enge řídí na mosteckém okruhu Octavii RS (on board video)

Mrazivý zvuk výfuku Octavia RS neumí

Oba pánové se shodli na tom, že zvuk výfuku by měl být zvenku hlasitější. „Vyžadoval bych větší hlučnost od výfuku,” uvedl Břetislav Enge. „Zvuk z výfuku není žádný, akusticky zvenku není ereso odlišné proti normálním octáviím,” přisadil Tomáš Enge.

Také se jim nelíbily sedačky kvůli příliš měkké bočnici - na okruhu v rychle projížděných zatáčkách tělo pořádně nepodrží. Jak ale doplnil Tomáš Enge, pro běžnou jízdu jsou pohodlné a vhodně dimenzované na nejrůznější typy postav.

Břetislav a Tomáš Enge během rozhovoru pro Novinky.cz

Břetislav a Tomáš Enge během rozhovoru pro Novinky.cz

FOTO: Novinky

Jezdilo se za 30 l/100 km

Spotřeba na mosteckém okruhu značně převyšovala tu, kterou má naše Octavia RS dlouhodobě (7,9 l/100 km) - v Mostě jsme jezdili za rovných 30 litrů, a to jsme po vyjetí první nádrže tankovali dražší vysokooktanový benzín.

Kromě pneumatik notně opotřebovaných Bridgestone Potenza (225/40 R18) nebylo na vozidle třeba nic opravovat. Ukázala se stará pravda, že když se k autu chováte citlivě a po třech čtyřech kolech mu dopřejete deset patnáct minut odpočinku, výrazně nezkrátíte životnost motoru nebo brzd.