K přechodu v centru Prahy míří černé Porsche Cayenne. Auto zastaví, vteřinu poté mu samočinně zhasne motor, chodci přecházejí a leckoho z nich možná zarazí nečekané ticho. Silnice je volná, pohonná jednotka po pár vteřinách nečinnosti naskočí a obrovitý cayenne svižně vyráží kupředu. Pro mnoho řidičů je vypnutí motoru na pár vteřin nepříjemné a zabrat dostává i motor, třebaže systémy sledují jeho teplotu, venkovní teplotu, dobití akumulátoru i další parametry.

Systém pro samočinné vypnutí a následné zapnutí motoru se začal objevovat zhruba od roku 2006 především ve francouzských modelech. Nyní už tento prvek najdete takřka ve všech nových automobilech prodávaných v Evropě, a to včetně takových věhlasných sportovních značek jako Porsche, Ferrari či Lamborghini.

Úspora paliva kvůli homologačnímu cyklu

Ptáte se proč? Kvůli výrazné úspoře paliva to nebude (při jízdě ve městě se udává úspora 5 až 8 procent), automobilky prodávající na evropském trhu jsou sevřeny tlakem Evropské unie, která takzvaně nadlimitní emise CO2 pokutuje nemalými částkami. V normovaném, nebo chcete-li homologačním, cyklu spotřeby NEDC (New European Driving Cycle) se dá jednoduše dosáhnout lepších čísel instalováním systému start/stop. Na rozdíl od USA totiž evropský měřící cyklus bere v potaz zastavení automobilu – v městském cyklu auto stojí celých 21 sekund z celkových 195.

Lamborghini Aventador LP720-4 50 Anniversario (2013)

Start/stop mají standardně i nová Lamborghini.

FOTO: Lamborghini

Jaké máte možnosti, když nechcete při každém usednutí za volant hledat tlačítko pro dočasnou deaktivaci systému samočinného vypínání? V autorizovaných servisech máte smůlu; při dotazování náhodně oslovených servisů Škody na možnost deaktivace systému u poslední generace Octavie RS jsme vcelku logicky ani u jednoho nepochodili. Zákazníci se nicméně dle slov dotazovaných techniků na tuto možnost často ptají.

Vypnout lze obtížně

S trvalou deaktivací často nemají zkušenost ani neautorizované servisy, softwarové vypnutí prostřednictvím diagnostického zařízení je mimořádně obtížné. Navíc upravením řídící jednotky (což servis díky diagnostice odhalí) může u nově zakoupeného automobilu dojít k neuznání záruky, respektive záruční opravy. Některé firmy ale nabízejí deaktivaci, při níž zasahují do přepisovatelné paměti EEPROM, takže v tomto případě by záruka měla platit. Vždy je ale dobré s tímto rizikem počítat.

Vzhledem k tomu, že nové automobily jsou se systémem start/stop homologované, je při vývoji systém složitě integrován, takže nejde o pouhou změnu položky „on” na „off”. Obejít systém je mnohem složitější než v případě chiptuningu, uvedl pro Novinky.cz zaměstnanec z firmy, která se zabývá „speciálními” autoslužbami. Tyto firmy, pohybující se na hraně, nebo často za hranou legálního podnikání, umějí spoustu zajímavých věcí – vypnout zvuk nezapnutých bezpečnostních pásů, možnost dívat se na integrovanou televizi během jízdy, odkódování autorádií nebo třeba nechvalně proslulé stáčení tachometrů.

Některá auta jdou, jiná ne, podle softwaru řídící jednotky

Podle námi osloveného odborníka u současných automobilů nelze systém zatím obejít a na jeho prolomení je třeba ještě pár měsíců počkat. Zatím se to dá řešit mechanicky: pod tlačítko s deaktivací start/stop se vloží relé, které systém při každém nastartování samo vypne. Je to mnohem elegantnější způsob než vyndání příslušné pojistky, pak by auto signalizovalo chybu motoru.

Diagnostické přístroje VAG-COM v nové verzi umějí trvale vypnout start/stop systém u některých (ne všech) modelů koncernu Volkswagen. Podle slov odborníka z firmy, která se zabývá distribucí tohoto přístroje, je to otázkou dvou minut. Zajímavé je, že pro deaktivaci se mění pouhé dva parametry a samotná úprava probíhá výhradně on-line – firma se kvůli utajení postupu sama vzdáleně připojí na daný počítač, na který je napojena OBD jednotka daného auta.