Kromě Dacie Lodgy získala všechna auta pět hvězdiček. I „pětihvězdičkové“ vozy ale měly při normovaných nárazových testech větší či menší potíže, na 100 procent se žádnému z automobilů nepodařilo testy splnit.

Ostatně, ani Dacia nepropadla; 72 procent za ochranu dospělých a 77 procent za ochranu dětí není špatný výsledek. Lodgy ztrácelo body (a tudíž i marketingově cenné hvězdičky) za horší sedačky, špatnou ochranu sražených chodců a za horší vybavenost asistenčními systémy (ESP, omezovač rychlosti, akustická identifikace nezapnutých bezpečnostních pásů aj.).

Testem prošla i Škoda Rapid, která získala nachlup stejné hodnocení jako Seat Toledo, který má zcela identický technický základ a vyrábí se i na stejné výrobní lince v Mladé Boleslavi. Při podrobnějším zkoumání zjistíte, že testem Euro NCAP neprošla obě auta, ale „pouze“ rapid. Ostatně proč rozbíjet více aut, když se liší pouze jiným logem na kapotě a mírně odlišným tvarováním zadních partií?

Nicméně, rapid/toledo získal za ochranu dospělých skvělých 94 procent, podle Euro NCAP je kabina stabilní a po nárazu nabídla dobrou ochranu prakticky všech partií. Z testu vyplývá, že dobrou ochranu by tento model měl nabídnout i pro „cestující různých velikostí“. Patrně jediným kritickým místem byla průměrná ochrana proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Crashtest Škody Rapid

Při hodnocení dětských pasažérů získal rapid/toledo pochvalu za dobrou stabilitu figuríny tříletého dítěte, navíc bez kontaktu hlavy s částmi interiéru. Body dolů ale šly za špatnou signalizaci vypnutí předního airbagu (nutnost, pokud zde převážíte děti v autosedačce).

Komisaři vytkli také nedostatečné informování (obvykle formou samolepky) o tom, že při použití dětské sedačky vpředu je nutné deaktivovat airbag. Procentní body Euro NCAP strhlo i za chybějící signalizaci zadních bezpečnostních pásů a za zbytečný omezovač rychlosti (nastavíte si nejvyšší rychlost, při které automobil akusticky oznámí, že jste ji překročili).

Výsledky crash testů Euro NCAP (prosinec 2012)
automobilcelk. hod.dospělídětichodcibezp. systémy
Dacia Lodgy
3
72 % 77 % 44 %29 %
Fiat 500L
594 %78 %65 %
71 %
Ford Fiesta
5
91 %86 %65 %71 %
Ford Kuga
5 94 %86 %70 %100 %
Hyundai Santa Fe
5 96 %89 %71 %86 % 
Mercedes-Benz třídy A
5
93 %81 %67 % 
86 %
Mitsubishi Outlander
594 % 
83 % 64 % 100 % 
Opel Mokka
596 % 90 %67 % 100 % 
Range Rover
591 % 84 %63 % 86 % 
Seat Leon
594 % 92 % 70 % 71 % 
Seat Toledo
594 % 80 % 69 % 71 % 
Škoda Rapid 594 % 80 % 69 % 71 % 
Subaru Forester
591 % 91 % 73 %86 % 
Volvo V60 Plug-In Hybrid593 %83 % 65 % 100 % 
VW Golf
594 % 89 % 65 % 71 % 
Dacia Lodgy v testu Euro NCAP.

Dacia Lodgy v testu Euro NCAP

FOTO: Euro NCAP

Mezinárodní konsorcium Euro NCAP, které je složeno ze zástupců ministerstev dopravy evropských států, autoklubů, pojišťoven a svazů na ochranu spotřebitelů, od roku 1997 provádí pravidelné nárazové zkoušky nových modelů automobilů.

Euro NCAP automobily porovnává v rámci jednotlivých tříd, pokud tedy auto velikosti fabie dosáhne pěti hvězdiček, neznamená to, že je stejně bezpečné jako superb se stejným hodnocením.

Podrobné informace o testovaných automobilech, metodice nárazových testů i hodnocení všech testovaných automobilů najdete na oficiálních stránkách EuroNCAP.