Airbagy jsou drahou součástkou. Například originální vak pro fabii vyjde při umístění do volantu na bezmála 7000 korun a v případě umístnění před spolujezdcem je to cca 12 tisíc. Náročná (tudíž i drahá) je i jeho instalace v servisu. Není tedy divu, že podvodníci s ojetými auty se snaží zamlčet, že v nabízeném autě už není airbag. V každém případě to znamená, že automobil je bouraný, což jeho cenu v očích potencionálního zákazníka rozhodně nezvýší.

Spolehlivou metodou, která odhalí chybějící airbag je připojení auta přes diagnostickou zástrčku. Tu mají v servisech, kde zjistí i případné další závady. Další metodou je otočit klíč v zapalování a sledovat kontrolky, které by měly zhasínat postupně. Žlutá kontrolka airbagu (viz foto) by po chvíli měla zhasnout. Pokud zhasnou dvě najednou, jsou připojeny dvě různé kontrolky na jednu. To v případě ukazatele airbagů znamená, že jeden nebo více vaků v autě chybí.

Kontrolka airbagu.

Kontrolka airbagu.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pokud kontrolka airbagů nezhasne, je velmi pravděpodobné, že v autě vzduchové vaky již nejsou. Pouze ojediněle se stane, že kontrolka trvale svítí například kvůli chybnému zapojení kabelů (přesnou příčinu odhalí servis).

Další metodou, kterou zvládne i laik, je zkontrolovat středovou část volantu a prostor před spolujezdcem. Lícování plastů musí být po celé délce stejné, kryt airbagu nesmí být vystouplý nebo zapadlý. Na plastech vždy najdete označení „airbag“. Zkuste i zatlačit na střed volantu, měl by být pevný.

Důležité je upozornit, že životnost airbagů je 10 až 15 let; konkrétní údaje se u každého výrobce liší. Po této lhůtě je dobré provést v servisu diagnostiku a případně vaky nechat vyměnit. Airbagy se v autech poprvé objevily před třiceti lety, zhruba od poloviny devadesátých let se masově rozšířily i do levnějších automobilů.