Hybridní Karma, oblíbený model hned několika hollywoodských celebrit, strhávala pozornost, dokonce i při jízdách ve své domovské Kalifornii. Po zastavení se vás lidé nekonečně vyptávají na detaily a není výjimkou i fronta na fotku. O to větší je nadšení Američanů, když zjistí, že auto, na které se dívají, není dílem italské či německé firmy, ale právě americké. Málokdo z obdivovatelů už ale ví, že karma se vyrábí ve Finsku.

Může za to excentrický vzhled bezmála pět metrů dlouhého auta s pohonem zadních kol a standardní 22 (!) palců velká kola. Design odkazuje na Aston Martin i BMW, ostatně autor karoserie - Thomas Fritz dvacet let pracoval pro mnichovskou automobilku. Majitel firmy Henrik Fisker se objevoval na výplatní pásce jak BMW, tak Aston Martinu (pikantní je, že před založením své automobilky pracoval i pro Teslu, kalifornského výrobce elektrických aut a obě firmy se následně soudily).

Fisker Karma - interiér je vcelku konvenční, méně obvyklá je dotyková obrazovka (pod kterou nejsou tlačítka), pomocí které ovládáte všechny funkce (klimatizace, audio apod.).

Fisker Karma - interiér je vcelku konvenční, méně obvyklá je dotyková obrazovka (pod kterou nejsou tlačítka), pomocí které ovládáte všechny funkce (klimatizace, audio apod.).

FOTO: Fisker

Spalovací motor a dva elektromotory

Za volantem máte možnost přepínáním mezi hybridem a plně elektrickým pohonem. Otázkou zvyku je ovládání naprosté většiny funkcí pomocí obří dotykové obrazovky. Převodovka je výhradně samočinná. Automobil je překvapivě komfortní, vzadu ale mnoho místa vysocí jedinci nenajdou. V Česku stojí karma od 2,9 miliónu korun.

O pohon se stará klasický spalovací motor a dva elektromotory. Benzínový dvoulitr od GM je přeplňovaný a nabídne největší výkon 260 koní. Jeho hlavním cílem je dobíjet Li-Ion baterie, které vydrží na zhruba 80 kilometrů jízdy (při svižné jízdě řádově méně, klidně i o polovinu), pak se do hry zapojí i benzínový motor. Baterie se mimochodem dobíjí i solárními panely (jsou na střeše) a rekuperací energie při brzdění.

Elektromotory jsou dva a jejich celkový výkon je 408 koní a 1300 Nm točivého momentu. I přesto, že je vůz dost těžký (2,1 tuny), z klidu na 96 km/h (0-60 mph) zrychlí Karma za 5,8 vteřiny, nejrychleji pak jede 200 km/h.

Laboratorně naměřená spotřeba 2,2 l/100 km je nesmysl, počítá totiž s tím, že 80 kilometrů jedete čistě na elektrický pohon. Pokud pojedete na cestu delší než sto kilometrů, počítejte se spotřebou 8–10 litrů benzínu.

Vývoj trval tři roky

Vybudování firmy, včetně zajištění prvního modelu a jeho výroby, trvalo 37 měsíců, tedy zhruba tři roky. Firma byla financována zejména ze zdrojů investorů, Fisker získal také 190 miliónů dolarů (3,8 miliardy korun) vládní podpory od amerického Ministerstva energetiky.

„Henrik Fisker věří, že odpovědnost za životní prostředí by neměla přinášet kompromisy v designu nebo stylu. Karma je luxusní elektrické auto,“ uvedl pro Novinky Michael Groene, ředitel vývoje elektrických systémů.

V Evropě najdete zastoupení Fiskeru, je zde pět velkých importérů. Na velkou expanzi to ale nevypadá, jakkoliv je zde 35 dealerství a jejich počet podle Groeneho „stoupá každým měsícem“.

Fisker Atlantic (2012)

Fisker Atlantic (2012)

FOTO: Fisker

Jaké další modely?

Otázku dalších modelů – například SUV – firma nekomentovala. Novinkou příštích měsíců bude model Atlantic, který se již oficiálně odhalil. [celá zpráva]

Atlantic by se měl prodávat za 50–60 tisíc dolarů (zhruba milión korun, což je polovina ceny karmy v USA) a jeho výrobu mají zajistit v bývalé americké továrně GM ve Wilmingtonu (stát Delaware). Fisker by zde měl vytvořit 1500 pracovních míst, ale zatím najal jen hrstku zaměstnanců, kteří hlídají prázdné výrobní haly. Zatím ale firmě chybí finance, z půlmiliardové vládní dotace zatím firma získala 193 miliónů dolarů. Další rozvoj Fiskeru je tak kvůli nedostatku financí problematický.