Modely nissanů, které u nás vůbec nebo zatím nepotkáte, křižují silnice v zemi vycházejícího Slunce a také v Americe. Ty z několika desítek typů nejzajímavější, Nissan přichystal k otestování skupině evropských motoristických novinářů u příležitosti svých sedmdesátin, které slavil na sklonku minulého roku.

Byl to mimořádný zážitek, neboť se jezdilo na zkušebních drahách a klopeném polygonu v Tochigi nedaleko Tokia. Tak tedy pár poznámek k těm, které mě nejvíce zaujaly.

Kostka je hit

Nissanů jsou desítky. Modelové portfólium je zastoupeno škálou začínající tříapůlmetrovým minivozem Moco s tříválcem o objemu 0,66 l a na opačné straně vlajkovou lodí Nissanu nazvanou President s vidlicovým osmiválcem 4,5 l, a rovněž typy Fullsize Pickup Titan a Pathfinder Armada (SUV), jež pohánějí dokonce vidlicové osmiválce o objemu 5,6 l.

Z těch nejmenších mě nejvíce zaujal model Cube a od něj odvozený, o 170 mm delší Cube 3 (Cubic). Název Kostka není žádnou nadsázkou. Vzhled to potvrzuje.

Jakkoli oko Evropana už krabicovitým podobám osobních vozidel pomalu odvyklo, v Japonsku je tento model doslova šlágrem. Na půdorysu Cube 3 , který je jen 3900 mm dlouhý, se totiž podařilo vybudovat obývák na kolech. A to nejen díky velmi variabilnímu interiéru, ale i možnosti doplnit pětimístný vůz o třetí řadu složenou ze dvou sedadel. Ta se jinak zapouštějí do podlahy.

Vzhledem ke svislým stěnám karosérie, které zlepšují orientaci řidiče kolem vozu, a malému poloměru otáčení, jenž usnadňuje manévrovatelnost, je toto auto ideální pro jízdy a parkování ve velkoměstech s hustým provozem. "Kubíky" přitom pohánějí čtyřválce o objemu 1,4 l, jejichž nejnižší maximální výkon začíná na 72 kW a jimž asistuje bezestupňová převodovka CVT.

Murano možná přijede

Silnou stránkou Nissanu jsou rovněž sportovně užitkové vozy (SUV). Pod obchodním označením Infiniti, které představuje divizi luxusních aut značky Nissan, mě zaujaly dvě loňské novinky.

Jejich označení Infiniti FX 35/45 upozorňuje, že tato elegantní vozidla pro volný čas a rekreaci, jinak konkurenti třeba BMW X5 či Mercedesu třídy M, mají pod kapotou buď osmiválec 4,5 l, nebo tříapůllitrový šestiválec.

Obě verze jsou standardně vybaveny pohonem všech kol, slabší může mít na přání jen pohon kol zadní nápravy. Prokazují výborné jízdní vlastnosti. Zatím jsou však určeny výhradně pro americký trh.

Blíž Evropě se zdá být moderní SUV Nissan Murano, které čerpá některé stylistické prvky i z atraktivního sporťáku Nissan 350Z. Přitažlivý vůz prokázal na testovací dráze rovněž skvělé jízdní vlastnosti. Podobně jako známý Nissan X-Trail používá v běžném provozu jen pohon předních kol. Až při jejich prokluzu přiřazuje elektrohydraulická spojka pohon zadních kol.

Vzhledem k úspornosti tohoto systému by se do určité míry dala krotit žíznivost zatím jediného zvoleného motoru. Tím je benzínový vidlicový šestiválec o objemu 3,5 l a výkonu 183 kW. Mimochodem jeden takový vůz byl loni představen firmou Impexta na říjnové Pražské motorshow a hned vyvolal zájem.

Zetko bez střechy

Velkým překvapením bylo přistavení sporťáku 350Z bez střechy. Ano, čtete správně. Toto mimořádné sportovní kupé, které koncem roku 2003 oslovilo i první české zájemce, už v Japonsku začalo jezdit jako roadster. Příznivou zprávou pro vyznavače těchto aut je, že se do Evropy má dovážet.

Z dalších sportovních modelů, které zatím v zahraničí výhradně oslovují americké zákazníky, na sebe soustředilo pozornost kupé Skyline, které nejenže dalo podnět ke vzniku stejnojmenného sportovního sedanu, ale bylo pro novináře připraveno i v provedení Nismo, tedy ve vrcholné úpravě divizí Nissan Motorsport.

Tříapůllitrový vidlicový šestiválec o 206 kW pod kapotou, přesné řazení, sebevědomý zvuk, skvělý sportovní podvozek, stejně jako perfektní anatomická sedadla se po usednutí za volant stávají velkou pobídkou zazávodit si. Polygon Nissanu pro to vytvořil jedinečnou atmosféru.

Nová Maxima

Kdo by si myslel, že nová Maxima zdědí něco z modelu Maxima QX, který je zatím na našem trhu, hodně by se zmýlil. S největším osobním nissanem, prodávaným na starém kontinentě, nemá prakticky nic společného. Nový luxusní sedan nabyl dynamičtějších rysů připodobněním velkému kupé. Je to vůz elegantní nejen zvenčí, ale i v interiéru, kde proti očím doslova vyráží sportovní, mladistvý design.

Vůz, který už jezdí v USA, by si ztvárněním, precizním dílenským zpracováním a nabídkou hned trojice benzínových vidlicových šestiválců o objemech 2,5 l, 3,0 l a 3,5 l určitě našel zákazníky i u nás. I nejvýkonnější verze 3,5 l (195 kW) s pětistupňovou samočinnou převodovkou přitom k nebývalému komfortu cestování přispívá též neobyčejně tichým chodem.

Naopak jsem trochu s rozpaky přijal sedan střední třídy Nissan Altima, který se stal v nedávné době šlágrem na severoamerickém trhu. Je to poctivě udělaný, velice pohodlný vůz, ale příliš měkce odpružený. Jízda po jakési zatáčkovité valše v testovacím středisku mě utvrdila v tom, že jezdit s ním, zvlášť po českých silnicích s mizerným povrchem, by bylo až nebezpečné.

Zajímavou nabídku Nissanu, které se zatím v Evropě nevidí, jsem zaznamenal rovněž mezi terénními vozidly (X-Terra) a velkoprostorovými vozidly (Quest). Zvlášť posledně jmenovaný oslňuje emotivním designem, což je cesta, na kterou Nissan začíná stále více sázet ve všech skupinách vyvíjených aut.