Ve světě automobilů se přeplňování definitivně zabydlelo, důvodem je tlak na nízké emise. Jejich normy jsou totiž po celém světě nastaveny tak, že projdou motory při nízkém zatížení. V tomto režimu mají právě přeplňované, nízko objemové přeplňované agregáty výhodu. Srovnání ve vysokém zatížení už s atmosférickými motory dopadá opačně, nicméně toto kritérium při homologačních a schvalovacích procesech nehraje roli.

Přestože dosud argumenty nízké spotřeby nehrály ve světě jedné stopy téměř žádnou, nebo jen marginální roli, karta se obrací a také sem přijdou požadavky na nízké emise CO2. Zcela vážně se toto bude týkat také pracovních, například zahradních strojů. Přeplňování může být ve světě motocyklů efektivní cestou, jak udržet vysoký výkon, a zároveň v homologačních testech dosáhnout nízké spotřeby a s tím na řadě trhů související daňovou výhodu.

 

Kawasaki vybralo kompresor

Přeplňování kompresorem, o kterém podle všeho uvažuje Kawasaki, navíc dokáže dále vyhladit křivky výkonu i točivého momentu, což by pro výrobce motorek znamenalo další zbraň v konkurenčním boji – v případě cestovní ZZR1400 by to mohlo být vylepšení točivého momentu v souboji s šestiválcovými BMW řady K. A dále je to pro Kawasaki podstatně levnější cesta, než vyvíjet nový motor.

O tom, že Kawasaki pracuje na přeplňování pro svůj cestovně-sportovní model ZZR se mluvilo už v roce 2009, ovšem až v posledních týdnech se objevily „důkazy“ - čtyři nákresy na patentovém úřadě. Ukazují úspornou konstrukci kompresoru těsně za válci, pod škrticí klapkou. Vzduch přichází klasickým vstupem u světlometu, prochází filtrem, a pokračuje až do kompresoru, kde je stlačen a poslán zpět do škrticí klapky. Na nákresech není vidět žádný mezichladič, což naznačuje, že jde o zařízení nastavené zatím spíš na vylepšení točivého momentu, než na vysoký výkon. S tímto řešením by se výkony nové generace ZZR pohybovaly kolem 250 koní i Nm.

S přeplňováním už Kawasaki zkušenosti má. Nejde přitom ani tak „zapomenuté“ GPz750 Turbo z osmdesátých let, přeplňované nikoli kompresorem, ale turbodmychadlem. Zajímavější je aktuální použití kompresoru na vodním skútru - Ultra 300X. Motor je konstrukčně blízký se 1400 v ZZR, má jen vyšší objem – 1500ccm.

Přeplňování možná od roku 2013

Kawasaki je zatím první, kdo z velkosériových výrobců naznačuje, že by se mohl vydat cestou přeplňování. Pokud se tak stane, nebude to dříve než v roce 2013, víc napoví podzimní motocyklové výstavy.

Kompresory byly dosud doménou spíše úpravců motorů - zdaleka nejoblíbenější byla v tomto směru Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, nedávno společnost TTS představila kit, který za zhruba 80 000 Kč zvedne výkon na až 230 koní. S mezichladičem stoupne na 300. A pokud si necháte upravit i motor a výfuk, za 13 000 Kč slibují v TTS dosáhnutí zcela extrémních 500(!) koní. Kompresor slibuje také německý výrobce připravovaného šestiválcového stroje Horex [celá zpráva].

Aktuální nabídku nových i ojetých motorek najdete na Smoto.cz.