Hlavní obsah

Německý výrobce motocyklů Horex se vrací s přeplňovaným šestiválcem

Novinky, Petr Kološ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Horex, tradiční německý výrobce motocyklů, se vrací. A nepřichází s žádným slaboduchým retro strojem. Naopak. Vypiplal technický unikát – o kompaktní šestiválec dopovaný kompresorem. Něco podobného mimochodem chystají i Češi.

Článek

Nejzajímavější motorka současnosti? Bezpochyby Horex VR6 SOHC. A to hlavně díky motoru. Šestiválec o objemu 1200 ccm je přeplňovaný radiálním kompresorem a podle specifikace nabídne od 175 do 200 koní a až 150 Nm. Velikostí se přitom vyrovná čtyřválcům.

Jde o extrémně kompaktní motor s velmi malým rozevřením válců pod úhlem 15° a třemi ventily na válec. Běhají ve třech paralelních řadách, prostřední vačka otevírá zároveň výfukový ventil pro zadní řadu a sací ventil pro první řadu válců. Tento koncept nazývá výrobce Horex TOHC (Triple Overhead Camshaft) a prohlašuje, že ve světě motorek jde o unikátní, patentovanou záležitost. Má pravdu. Sluší se ale dodat, že v automobilovém světě už toto řešení známe z vozů VW.

Neobvyklé sání

Unikátní je i hospodaření se vzduchem. Do motoru proudí přes centrálně umístěné sání. Do kompresoru se pak dostává speciálními kanály v rámu motorky. Je poháněno přímo z klikové hřídele a řízeno centrální jednotkou na vstupu do airboxu, takže nemusí být složitě nastavováno a synchronizováno pro šest samostatných sacích jednotek. Na projektu spolupracovali mimo jiné společnosti Bosch, VW, Weber-Motor, i výzkumné organizace z Fraunhoferu, Spiedelu nebo univerzita z Mnichova.

Rám motorky je hliníkový, vidlice je typu up-side down. Zadní kolo je na jednostranné kyvné vidlici, roztáčí jej bezúdržbovým řemen. Váha stroje bude 240 kg, převodovka manuální šestistupňová, maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km / h.

Cenu čekejte kolem 20 000 eur (cca 550 000 Kč). Výroba má začít v Německu v prvním čtvrtletí roku 2011. Prodeje odstartují na domácím trhu, v Rakousku a ve Švýcarsku, posléze bude stroj k dispozici i ve zbývajících zemích Evropy, v Severní Americe a Japonsku.

V současné době nemá německý Horex na trhu konkurenci. Šestiválec využívá ve svém stroji pouze Honda. V modelu Goldwing ale hřmí motor s protiběžným uspořádáním válců. S šestiválcem prý přijde v dohledné době na trh i BMW.

I Češi chtějí promluvit „šestiválcovým“ jazykem. Ústeckoorlická firma MOTO FGR, před časem deklarovala, že koncem letošního roku ukáže svůj kompaktní šestiválec. Máme se tedy na co těšit.

Reklama

Výběr článků

Načítám