Koupit se však zatím nedají a každý, kdo je bude používat, se vlastně stane členem zkušebního výzkumného týmu pro budoucí a podle odborníků rychle se rozšiřující provoz elektromobilů.

„Jedná se o tzv. Metropolitní koncept, do kterého byly s vozy s ekologickým pohonem včetně elektromobilů Smart  zařazena velká evropská města. Původně především Londýn, ovšem poté také Řím, Paříž a některé další metropole. S Českou republikou se nejprve vůbec nepočítalo a o to je potěšitelnější, že první elektromobily už používá i Praha. Tam jezdí například v systému záchranné služby či v zoologické zahradě a na jiných místech a nyní bude do projektu zařazeno i Brno. Letos ve spolupráci se společnostmi Mercedes - Benz ČR a E,ON počítáme  s celkovým nasazením zatím 25 aut,“ uvedl k projektu Jiří Šubrt.

V Brně se poprvé jako v druhém městě republiky v běžném provozu objevují sériově vyráběné elektromobily.

V Brně se poprvé jako v druhém městě republiky v běžném provozu objevují sériově vyráběné elektromobily.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Vozítko, které v městském provozu ujede svižně 135 až 160 kilometrů na jedno nabití, jenž trvá pět hodin, bude možné pronajmout formou dlouhodobého nájmu na čtyři roky.

„Poté se vrátí zpět do vývoje. Předpokládá se totiž, že za čtyři roky už bude technologie elektromobilů opět mnohem pokročilejší. Vždyť už na příští rok bude další prototype smartu třetí generace a také podmínky jeho provozování se budou jistě průběžně měnit. Každý provozovatel se tak stane spolutvůrcem tohoto vývoje," uvedl Miroslav Hošek, šéf společnosti, která pronájem v Brně zařizuje.

Volant a přístrojová deska elektromobilu

Volant a přístrojová deska elektromobilu

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Auto je dodáváno včetně nabíjecího adaptéru a nabíjet jej lze i ze zásuvky v garáži. Dosud jediné veřejné nabíjecí místo v Brně, které je zatím k dispozici bezplatně, je v Galerii 50 haléřů na jeden kilometr.

Díky elektromotoru má smart velmi živý start. Z nuly na šedesátku dosáhne za 6,5 sekundy a na křižovatkách je bezkonkurenčně v rozjezdech nejčilejší.

Řidič má nepřetržitý přehled o „stavu nádrže“, tedy výše nabití akumulátoru a ještě i při jeho nulovém stavu dokáže auto jet dvě minuty padesátikilometrovou rychlostí tak, aby se nestalo překážkou. Měsíční nájem vozu je zatím propočten pod hranici 20 000 korun, ale ten se bude podle provozovatelů také s rozvojem elektromobilismu měnit k výhodnějším tarifům.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů najdete na Sauto.cz.