Hlavní obsah

Škoda Fabia prošla modernizací, nejvíce změn je u nabízených motorů

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Škoda Fabia tvoří základ modelové řady mladoboleslavské automobilky a nyní, po třech letech od uvedení druhé generace, se na svět dostává modernizovaná verze. Společně s dalšími novináři jsme v pondělí odletěli do Řecka vyzkoušet faceliftovanou verzi.

Foto: maž, Novinky

Škoda Fabia - modelový rok 2010 - nová zelená barva vypadá výborně

Článek

Druhá generace Fabie sklidila kritiku za to, že kvůli protažené výšce působila ve srovnání s první generací jako příliš vysoké a úzké auto. Hlavní změny u modernizované verze jsou právě na přídi vozu – nová je především mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované, protáhlejší světlomety. Změny v designu jsou decentní, modernizace Fabii určitě prospěla, ale nedokázala zahladit stopy po určité disproporcionalitě.

Facelift i pro Roomster

Omlazení se dočkal i model Roomster, jenž s Fabií sdílí mnohé technické prvky. Novinkou modelové řady Fabia jsou i nová kola z lehké slitiny a příplatkový podélný střešní nosič vážící dva kilogramy. Pro Fabii je nově k dispozici verze pojmenovaná Scout, jež nabízí černé oplastování spodních partií karoserie – sice jde o rozšíření nabídky, nicméně podle nás de facto zbytečné – pohon 4x4 se k této variantě nenabízí, takže jde pouze o image outdoorového vozu. Interiér má nový volant (připlatit si lze i za multifunkční variantu), k dispozici je tří a čtyřramenné provedení.

Do galerie jsme nově přidali 40 fotografií nové Fabie.

Přepracování se dočkal i přístrojový panel. Interiér v testovaných vyšších verzích působil příjemným dojmem, je dobře smontovaný, ergonomicky bezproblémový a Fabia i Roomster nabídnou, jak je u Škody dobrým zvykem, i dostatek prostoru pro zadní cestující. Fabia je v Česku brána nejenom jako auto do města či na kratší cesty, ale u mnoha vlastníků musí zvládnout i tisícikilometrové dovolené – nabídkou prostoru pro posádku je na tom ve srovnání s konkurencí o trochu lépe.

Foto: maž, Novinky

Škoda Fabia - modelový rok 2010

Podvozek zůstal

Podvozek se od minulé verze prakticky nezměnil, stále tak nabízí dobrý mix komfortu a živosti. Některé nerovnosti by sice Fabia mohla filtrovat lépe, při jízdě na klikatých pobřežních silnicích jižně od řeckého hlavního města se Fabia nenechala rozhodit ani ve svižněji projížděných zatáčkách nebo při rychlých změnách směru. Řízení je mrtvé kolem středové polohy, ale je vcelku přesné. Připomeňme, že Fabia má vpředu McPherson tlumiče s trojúhelníkovými příčnými rameny a vzadu vlečená ramena s torzní tyčí; podvozek z nového Pola tak dostane až příští generace. Ta by se dle našich odhadů mohla představit v roce 2012.

Celkově je k dispozici sedm benzinových a čtyři naftové motory. Výkonové spektrum sahá od 44 kW až do 132 kW (verze RS) u benzinových motorů modelové řady Fabia, resp. od 51 kW do 77 kW u modelu Roomster. Naftové motory obou modelových řad mají výkon od 55 kW do 77 kW.

Přechod na common-rail

Mezi nejdůležitější inovace patří přechod na vysokotlaké vstřikování systémem common-rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 1600 bar, rychlá reakce piezo-vstřikovačů umožňuje provést až pět vstřiků v jednom pracovním taktu.

Hlavní novinkou mezi benzínovými agregáty je nový motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW a kominované spotřebě 5,3 litru na 100 km.  Čtyřválcový motor TSI je k dispozici ve dvou výkonových verzích – 63 kW a 77 kW. Motor se kombinuje s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou (šestistupňová by možná byla lepší) nebo sedmistupňovou převodovkou DSG.

Základem pro Fabii je opět tříválec 1,2 HTP. Ten trpěl hlučností i průměrným výkonem při jízdě nad zhruba 90 km/h. Za účelem snížení hlučnosti Škoda vybrala pro pohon vačkových hřídelů řetězy nové konstrukce. Místo obvyklého pouzdrového řetězu zvolila takzvaný ozubený řetěz, jehož články se skládají ze třech částí, což zajišťuje, že se řetěz po ozubených kolech bude odvalovat měkce a tiše. Tím bylo možno údajně zlepšit zvukový projev tříválcových motorů. Zda to skutečně pomohlo zatím nevíme, protože jsme se během jízd nedostali k motoru 1,2 HTP.

Celkově hodnotíme facelift Fabie a Roomsteru pozitivně, podrobnější poznatky ale přinese až klasický redakční test.

Foto: maž, Novinky

Škoda Fabia - modelový rok 2010

Motorizace modelové řady Fabia a Roomster pro ČR
Zážehové
1,2 HTP/44 kW (60 k) (nelze pro Roomster)
1,2 12V HTP/51 kW (70 k)
1,4 16V/63 kW (86 k)
1,2 TSI/63 kW (86 k)
1,2 TSI/77 kW (105 k)
Vznětové
1,6 TDI CR DPF/55 kW (75 k) (nelze pro Roomster)
1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k)
1,6 TDI CR DPF/77 kW (105 k
Foto: maž, Novinky

Škoda Fabia - modelový rok 2010

Standardní výbava modelu Fabia – Classic
airbag řidiče a spolujezdce
boční airbagy vpředu
ABS vč. MSR
čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou rovinách)
posilovač řízení
funkce denního svícení
držáky lahví v odkládacích kapsách na výplni předních dveří
ukazatel vnější teploty

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám