Hlavní obsah

Jak se rodila britská legenda Mini, jež oslaví padesátku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čím je pro Němce Volkswagen Brouk a pro Italy legendární Fiat "pětistovka", tím je pro britské motoristy Mini. Malé auto s velkým charismatem se veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959. Během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie.

Článek

Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alekem Issigonisem.

Mini přišlo na svět netradičním způsobem

Traduje se, že k rozměrům nového vozu došel Issignos vpravdě novátorskou metodou. Na dvoře továrny prý nechal posadit čtveřici urostlých zaměstnanců firmy, načež kolem nich křídou nakreslil základnu nového miniauta.

FOTO: Mini

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, si vyžádal řadu řešení, kterými Mini předběhlo svou dobu. Šlo zejména o inovativní koncepci "vše vpředu", která je pro malé automobily dodnes nepsaným standardem. Aby se všechny části pohonného ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešly, musel být motor uložen napříč a převodovka si našla místo hned pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění za levým blatníkem.

Boj o centimetry se netýkal pouze techniky, ale také místa pro cestující. V zájmu jejich pohodlí byla kola umístěna až do samotných rohů karoserie, čímž vznikl jednak poměrně velkorysý vnitřní prostor a jako bonus získalo malé autíčko i výborné jízdní vlastnosti.

Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor; v roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou.

FOTO: Mini

Mini se stalo masovým trhákem  

Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 tisíc kusů ročně. Hranici miliónu prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 miliónu prodaných kusů.

Foto: maž, Novinky

Mini John Cooper Works

Nejvíce šlo na odbyt dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Zájemci o rychlejší svezení si pak mohli pořídit "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo.

Nebyly to ale jen sportovní úspěchy, které Mini proslavily. Maličké autíčko si zahrálo v řadě britských filmů a komik Rowan Atkinson, alias Mr. Bean, s ním v divácích dokázal vyvolávat salvy smíchu.

Mini je dnes zárukou stylového vozu

Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW, které název Mini použilo pro své malé auto.

Současné Mini na svého slavného předchůdce navazuje nejenom názvem, ale vzhledem s výraznými kulatými světlomety, krátkou kapotou a dvoubarevným lakováním. Cena nového vozu však z někdejšího automobilu pro široké masy učinila exkluzivní záležitost pro movité zájemce o stylový vůz.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám