Tento systém má v EU pomoci ročně zachránit kolem 2 500 životů. Česko ani Slovensko mezi šesticí "hříšníků" nejsou.

Zavádění zmiňované technologie je zatím dobrovolné. Systém je založen na principu, že v případě závažné nehody eCall automaticky vytočí evropskou linku tísňového volání 112. Díky tomu se má výrazně zkrátit čas, který lékaři potřebují k tomu dostat se na místo neštěstí.

Systém zatím v žádné zemi EU nefunguje, v řadě se už ale testuje a pracuje se na něm. Komise dnes varovala, že pokud do konce letošního roku nebude v zavádění systému dosaženo významného pokroku, mohl by Brusel přijít s regulačním opatřením.

Komise také připomněla, že loni se na evropských silnicích odehrálo přes 1,2 miliónu nehod. O život přišlo takřka 39 000 lidí a dalších více než 1,7 miliónu utrpělo zranění.

Vážných nehod stále přibývá, eCall by měl pomoci

"Každý týden se dozvídám o silničních nehodách, při nichž mohl pomoci eCall. Nastal čas, aby členské státy a průmyslová odvětí přistoupily od slov k činům," prohlásila eurokomisařka Viviane Redingová pod níž spadají informační technologie.

"Příští rok chci na našich silnicích vidět první auta se systémem eCall. Jestliže se zavádění systému nezrychlí, je komise připravena stanovit jasná pravidla, která donutí vlády, průmysl a tísňové služby reagovat," dodala.

Šest zemí EU kvůli obavám z nákladů, které se systémem souvisejí, na normy odmítá přistoupit. Jde o Dánsko, Francii, Irsko, Lotyšsko, Maltu a Británii.

Nehody na silnicích stojí ekonomiku EU ročně více než 160 miliard eur, přičemž vybavením všech vozidel v EU systémem eCall by bylo možné ročně ušetřit 26 miliard eur. Náklady na jeden vůz se odhadují na méně než 100 eur.