Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937 a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro švédskou armádu. Produkce automobilů začala koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Saab 9-3 Convertible.

Saab 9-3 Convertible

FOTO: Saab

Neslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem - právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

Saab 9-3

Saab 9-3

FOTO: Saab

Saab spolupracoval s Fiatem a později s GM

V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se objevily i naftové motory, do té doby je firma nenabízela.

Saaby jsou na českých silnicích vidět minimálně, jde o vozy, které se kupují více srdcem než hlavou. V Česku má Saab oficiální zastoupení, v současné době nabízí modely 9-3 Sport Sedan, 9-3 SportCombi, 9-3 Cabriolet, 9-3X a 9-5 Combi.

Saab 9-7X

Saab 9-7X

FOTO: Saab

Saab Sonett III (1974)

Saab Sonett III (1974)

FOTO: Saab

Saab 9-5 sedan

Saab 9-5 sedan

FOTO: Saab