Vysoké a těžké vozy Bentley ve svých počátcích spoléhaly na tvrdé pérování a robustní předimenzovanou konstrukci, proto se jim přezdívalo "nejrychlejší náklaďáky světa". Pod dlouholetým spojením s Rolls-Roycem automobilka konstrukčně stagnovala, ale dnes zažívá rozkvět v rámci německého koncernu Volkswagen, jehož je součástí od roku 1998. Předloni poprvé překonala hranici 10 000 prodaných vozů. A před pár lety získala prestižní zakázku - vytvořit vůz po britskou královnu Alžbětu II.

Unikátní model s názvem Bentley State Limousine se zcela vymyká všem produkčním autům. Byl navržen s ohledem na připomínky královny, vévody z Edinburghu i hlavního šoféra. Temně nachová limuzína musela mít nadčasové tvary, aby působila moderně i za 25 let.

Bentley S2 Mulliner Coupé:. Bentley S2 Mulliner Coupéfoto: Bentley

Bentley založil konstruktér leteckých motorů

Automobilku založil 18. ledna 1919 Walter Owen Bentley, jehož životní osudy připomínají život jiných průkopníků: známý konstruktér leteckých motorů založil slavnou značku, později byl vytlačen společníky a musel začínat znovu. Robustnost vozů spojoval Bentley s trvanlivostí a spolehlivostí. Říkalo se o něm, že ve své značce viděl zdroj moci i síly.

Základem úspěchu značky Bentley se ve dvacátých letech minulého století stala rychlost. Již první automobil, třílitrový Bentley z roku 1919, dokázal jet až 120 km/h. Díky výkonu motoru a maximální dosahované rychlosti dominovaly tyto automobily v náročném čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans.

Slavnou sérii závodních vozů Bentley završil šestilitrový typ Speed Six vítězstvím v Le Mans v letech 1929 a 1930. Modely Speed Six používala i západoaustralská kriminální policie.

Walter Bentley byl přesvědčen, že litry nelze nahradit, proto dával přednost zvyšování objemu před přeplňováním, až k osmilitrovým modelům. Bohužel s nimi přišel v době světové hospodářské krize, která zasáhla nejvíce drahá auta, a Bentley se ocitl na pokraji zkázy.

Bentley Brooklands:. Bentley Brooklands - superluxusní kupéfoto: Bentley

Nabídku Napieru přeplatil v roce 1931 Rolls-Royce. Minoritní akcionář Walter Bentley roku 1935 z továrny odešel k další britské prestižní značce Lagonda. Pracovní kariéru ukončil u Armstrong-Siddeley. K osmdesátinám pro něj fanoušci starých bentleyů uspořádali přehlídku tří stovek vozů. Zemřel v roce 1971 v relativní chudobě v hrabství Surrey.

Od roku 1946 celokovová karoserie

Po druhé světové válce, v květnu 1946, vyjely z Crewe v hrabství Cheshire první automobily Bentley Mark VI s celokovovou karoserií. Do roku 2003 se v této továrně vyráběly všechny další vozy Rolls-Royce a Bentley. Ty druhé se ale začaly stále více podobat Rolls-Roycům. Snaha o posun směrem k vlastní identitě přišla až v osmdesátých letech.

Tehdy byl představen nový sportovní model Mulsanne, který vyvolal zvýšenou poptávku. Bentley Mulsanne Turbo se stal tak vyhledávaným modelem, že se v Německu vyhoupl na první místo ve statistikách všech ukradených vozidel.

Návštěvníci ženevského autosalonu v roce 1994 byli zase u vytržení ze vzrušujícího konceptu Java, což bylo čtyřmístné sportovní kupé i kabriolet. Tento model předznamenal nový design vozů Bentley pro 21. století, který má navazovat na tradici luxusních bentleyů.

Bentley Arnage T:. Bentley Arnage T přišel na trh v roce 1998.foto: Bentley

V roce 1998 přišel model Amage, v březnu 1999 projekt Hunaudiéres. Současné úspěchy továrny z Crewe umocňuje model Continental GT, uvedený na trh v roce 2006. Dvoudveřové kupé s pevnou střechou ohromilo neotřelým a luxusním designem.

Vozy Bentley brázdí i české silnice. V cenách od 5,5 miliónu korun za Bentley Continental GT po deset milionů za nejluxusnější kupé světa Bentley Brookland si je předloni v Česku pořídilo 28 milionářů.