Výsledkem je, že se ji podařilo v osobních verzích výrazněji posunout ke kompaktním velkoprostorovým vozům upraveným především pro aktivní využití volného času.

Novinka si svou světovou výstavní premiéru odbyla na loňském podzimním autosalonu v Paříži a ještě před koncem minulého roku s ní byli podrobně seznámeni motorističtí novináři v rámci mezinárodní prezentace v jihofrancouzském Perpignanu. Součástí se staly i testovací jízdy, které probíhaly v tamním podhůří Pyrenejí. Ještě připomenu, že v první více než šestileté etapě výroby partnerů sjelo z linek celkem 564 000 těchto vozů. V České republice si je v tomto období pořídilo 4995 zákazníků.

Pět verzí

Inovovaný partner vytváří od samého začátku pětičlennou modelovou rodinu, která respektuje požadavky budoucích uživatelů: postará se nejen o běžné cestování, ale stává se také, jak už bylo naznačeno, moderním autem pro volný čas a dokáže zároveň uspokojit rozmanité podnikatelské aktivity související s přepravou různých nákladů.

Osobní modifikace se označují Partner Combi, Partner Combispace a Partner Ushuaia, která však na našem trhu dostává označení Partner Combi Active. Těm zájemcům, kteří chtějí více spojit užívání tohoto auta s pracovní činností, jsou určeny užitkové verze 170 C a 190 C.

Zvýšenou pozornost na sebe zřejmě strhne především verze Combi Active, která je zvlášť uzpůsobena cestování po nekvalitních vozovkách, a tedy k cestám třeba do přírody. Vůz dostal o 30 mm vyšší podvozek, kryt pod motorem a zesílené odpružení. Ale od ostatních verzí ho odlišují i rozšířené blatníky vzadu a vpředu, chránič nárazníku, ochranné mřížky světlometů, mlhovky, navíc v rámečcích z hliníku atd. Tato verze má ve standardu i levé boční posuvné dveře.

O něco větší

Byť je nový partner postaven na shodném podvozku s předchůdcem, je o 29 mm delší, o 5 mm širší a o 8 mm vyšší. Vůz zmužněl. Dáno je to zvýšenou kapotou, masivnějšími blatníky a robustnějším předním nárazníkem. Nad ním jsou usazena také větší výraznější světla s čirou optikou. Do nárazníku mohou být včleněna mlhová světla. U modifikací s nejvýkonnějšími motory zaznamenáme atraktivní patnáctipalcová kola z lehkých slitin. I paleta barev karosérií se rozšířila, a to o tři metalické odstíny.

Interiér se nese v duchu praktičnosti, jak se na takový typ auta sluší a patří. Zcela nová je palubní deska. Jednotlivé ovladače jsou k dispozici bez jakéhokoli složitějšího vyhledávání. Přístrojovou část má řidič jako na dlani. V palubní desce se už také počítá s instalací navigačního systému. V interiéru je rozmístěna celá řada schránek a odkládacích ploch. Potěší, že schránka před spolujezdcem řidiče byla umístěna o něco níž, a tak o ni posádka nepřijde, pokud se rozhodne pro montáž druhého čelního airbagu.

Přístup do vozu je rovněž ukázkou praktičnosti. Ta je dána mimo jiné velkým úhlem otevření dvojice předních dveří, možností mít dvojici posuvných dveří k druhé řadě sedadel tohoto pětimístného auta a dále zadními křídlovými dveřmi či zadní výklopnou stěnou podle verze. Zadní nárazník byl částečně vybrán do hloubky, takže podlaha, která leží o něco výš, se dá velmi jednoduše čistit. Lehčí je díky tomu také nakládání a vykládání zavazadel a manipulace s nimi uvnitř. V partnerovi se nešetřilo úložným prostorem - jeho základní objem je 624 l. Sklopením sedadel druhé řady ho lze zvětšit až na 2800 l.

Početná rodina motorů

Na široké zákaznické spektrum s různými požadavky pamatuje také nabídka motorů. Pod kapotou se jich může alternativně nacházet pět: trojice zážehových a dvojice dieselů. Pro užitkové modifikace - dodávky s označením 170 C a 190 C - jsou určeny pohonné jednotky 1,1 a 1,4 l a diesely 1,9 D a 2,0 HDI.

Osobní verze začínají Partnerem Combi 1,4 l a 1,9 D, následuje Combispace 1,4 l, 1,6 l, 1,9 D a 2,0 HDI. Nejušlechtilejší provedení Combi Active získalo nejvýkonnější agregáty z obou skupin, tedy benzínovou šestnáctistovku a dvoulitrový turbodiesel. K přenosu síly slouží ve všech případech pětistupňové ručně řazené převodovky.

A jaké jsou pocity z jízd? Měl jsem možnost vyzkoušet dvě verze s nejvýkonnějšími motory - Combi Active a Combispace. Ty partnerům zcela sedí. Zvlášť to ocení řidiči při jízdě s plně naloženým vozem. V zatáčkách však pozor, všeho s mírou, aby nás vůz nepřekvapil přetáčivým smykem. Velmi dobré chování prokazovala auta při jízdě po nezpevněných vozovkách, na šotolině. Přitom díky zvolenému odpružení stále nabízela velmi dobrý cestovní komfort.

Je zjevné, že tato novinka (a obdobně její dvojče Citroën Berlingo, zrozené ze společného projektu PSA Peugeot Citroën) chce atakovat snad svého největšího rivala i na českém trhu, kterým je Renault Kangoo. Je zřejmé, že právě na něj partner reaguje v jednotlivých inovačních krocích, i když PSA zatím nevyužilo jedné z předností tohoto renaultu - mít také pohon všech kol. Namísto toho zvolilo pouze samosvorný přední diferenciál. Díky němu může docházet podle přilnavosti ke střídavému přenosu síly na levé či pravé kolo až v poměru 70:30. Ale i toto řešení se projevilo při jízdě v terénu jako praktické, vůz bylo možné dobře ovládat.

Výbavou nezklame

Výrobce nabízí v partnerovi solidní základní vybavení. Dokreslují to už užitkové verze, jejichž součástí jsou například airbag řidiče, posilovač řízení, výškově stavitelný volant či tónovaná skla.

Obdobně jako dodávky je vybaven Partner Combi. V bohatší verzi Combispace se k tomu přidružují třeba druhý čelní airbag, elektrické ovládání oken předních dveří a vnějších zrcátek a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. V nejluxusnější verzi Combi Active k tomu přibyly mimo jiné druhé, levé posuvné boční dveře, které jsou jinak za příplatek. Totéž platí o možnosti mít ve vozidle boční airbagy, protiblokovací systém brzd (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) atd.

Na český trh má zmodernizovaný Peugeot Partner dorazit ještě v tomto měsíci. Základní ceny jednotlivých verzí jsou následující: Partner Combi 1,4 l stojí 399 900 Kč, Partner Combispace 1,4 l 433 900 Kč a Partner Combi Active 1,6 l 479 900 Kč.