Článek
Systém výstrahy a následného automatického brzdění při možné kolizi je známý již dlouho. Dnes ho používá pod různými názvy mnoho automobilek, zakořenil se však název Pre-Safe systém.
Volvo jej však vylepšilo tak, že dokáže identifikovat i chodce na silnici, a dokonce určit jeho polohu vůči automobilu. Dopomáhá k tomu citlivější přední radar, a také kamera umístěná za zpětným zrcátkem.
Pokud systém detekuje překážku, varuje řidiče nejdříve světelným a zvukovým signálem. Následuje oblast mírného automatického brzdění, kdy ještě řidič má možnost s vozem cokoliv udělat, například se překážce vyhnout. Pokud ovšem kamera zjistí, že chodec jde stejným směrem jako vyhýbající se vůz, začne sám nouzově brzdit. Stejný případ samozřejmě nastane, i když vůz pojede stále rovně a srážka je nevyhnutelná.
:. Kamera za zpětným zrcátkem monitoruje prostor před vozidlem.
„Statistiky nehod ukazují, že riziko smrti chodce po střetu s vozidlem radikálně klesá, zmenší-li se rychlost vozu pod 30 km/h. To je důvod, proč je pro nás tak důležité snížit rychlost na tolik, kolik to v dané situaci jde,“ říká Jonas Ekmark, manažer preventivní bezpečnosti.
Automaticky zpět do pruhu
Nové řešení je připraveno i do takzvaného hlídače jízdního pruhu. Dnes už nestačí, že při přejetí čáry bez zapnutí směrových světel se rozdrnčí volant (či sedadlo) a upozorní tak řidiče, že je něco v nepořádku. Volvo připravilo systém, kde při vybočení z jízdního pruhu a identifikaci protijedoucího vozidla dokáže automobil sám pootočením kol zařadit vůz do správné stopy.
:. Při vybočení vozu z pruhu by se mohl v budoucnu automobil vrátit zpět automaticky.
Zmenšuje se tím riziko čelní srážky s protijedoucím vozem, což jsou jedny z nejtěžších případů nehod, protože rychlosti obou vozidel se sčítají. Pokud tedy jedou dvě auta proti sobě rychlostí 60 km/h, je to stejné, jako by každé z nich nabouralo do zdi v rychlosti 120 km/h.
Komunikace car-to-car
Zajímavý je také rozpracovaný systém komunikace jednotlivých automobilů navzájem. Ty by v budoucnu dávaly vědět ostatním účastníkům provozu, kde je kluzká vozovka, hlásily by dopravní zácpy, ale také třeba již popsané nouzové brzdění. Za nimi jedoucí vozy by tak automaticky snížily rychlost, aby nedošlo k hromadné havárii.