Technici a komisaři v dost tvrdé tiskové zprávě kritizují přístup značky ke konstrukci bezpečnostních prvků v nových vozech MPV. Automobil podle nich nesplňuje několik hlavních kritérií na to, aby mohl být s čistým svědomím vypuštěn jako konkurent moderním bezpečným vozům. Posuďte sami.

Bourejte bokem

V bočním nárazu získal Chrysler Voyager celkem 94 % bodů, které mu mohli být dány. Jenže to je ta nejpříznivější zpráva z celého testu, protože dál už půjde jen o mnohá ".ale".

V čelním nárazu totiž vůz získal pouze 19 % bodů, což by mu vyneslo v součtu s bočním nárazem tři hvězdičky z pěti.

Ale... č.1

Ale v pravidlech nárazových testů se hovoří o tom, že automobily musí získat jisté minimum, které při čelní srážce splněno nebylo. Takže to znamená, že jedna hvězdička šla pryč.

Ale... č.2

Další měření prokázala, že tlak na hruď řidiče byl tak velký, že by se mohlo jednat i o přímé ohrožení zdraví a dokonce i života. Riziko pro nohy řidiče navíc představuje přístrojová deska a především pedály, které se po testu posunuly do prostoru pro cestující o 288 mm! Opět tedy jedna hvězdička dolů.

Ale... č.3

Testem prošly nakonec dvě verze voyageru. Ta kontinentální má kolení airbag, který by dokázal vynést vozu až čtyřhvězdičkové ohodnocení. Jenže ve Velké Británii s pravostranným řízením tomu tak není. Tam airbag v základní výbavě nemají, takže tu vzniká velké nebezpečí pro řidiče. Ačkoliv automobilka chtěla nárazovými testy ve dvou verzích ukázat, ze vůz je bezpečný ve všech zemích, podle komisařů to nedokázala.

Ale... č.4

Chodci, kteří se střetnou s vozem asi moc šancí nemají. Kompletně celá kapota (až na dva malé body u čelního okna) má známku nejvyššího rizika. Vůz tak při srážce s chodcem nezískal ani jeden bod, tedy ani jednu hvězdičku.

Jak je na tom jinde?

Zveřejněné testy NCAP hodnotily model Chrysler Grand Voyager s pravostranným řízením. Samozřejmě, že automobilka se ohradila proti výsledkům a upozorňuje, že testy byly vykonány i jinde se zcela odlišným výsledkem. Verze s levostranným řízením obdržela v testu pro čelní náraz - ochranu posádky 4 hvězdy - tuto verzi uveřejnil na svých stránkách německý autoklub ADAC.

Rozdíl mezi hodnocením levostranného a pravostranného řízení byl zejména díky kolenním airbagům, které se standardně dodávají pro levostranné řízení od modelového roku 2005 - tzn. auta objednávaná od 1.3. 2004.

Chrysler Voyager byl hodnocen i v nárazových testech v USA. Ve zkušebně NHTSA obdržel Chrysler Grand Voyager hodnocení pro čelní náraz 5 hvězd, pro boční náraz taktéž.

Ostatní vozy ze série uspěly

V ostatních vozech nebylo žádné překvapení. Chevrolet Captiva, Volkswagen Eos i Volvo C30 prošly testy se ctí a jejich výsledné hodnocení si můžete přečíst v tabulce.

Výsledky nových crashtestů (počet hvězdiček/z maximálně možných)
model ochrana posádky ochrana dětí ochrana chodců
Chrysler Voyager 1/5 4/5 0/4
Chevrolet Captiva 4/5 3/5 2/4
Volkswagen Eos 4/5 4/5 2/4
Volvo C30 5/5 4/5 1/4
Zdroj : Euro NCAP