Vyšetření hladin vitamínů a minerálů totiž ukazovalo, že má nedostatek vitamínů B2, B12, železa, vápníku a zinku. To jsou deficity typické pro vegetariánství. U ní byl zřejmě klíčový deficit vitamínu B2, který obnovuje strukturu vlasů, kůže i nehtů a podporuje tvorbu hormonů. Lucii to zaskočilo, protože nikdo z vegetariánských přátel se jí nezmínil ani slovem o těchto rizicích. Naopak neustále zdůrazňovali, jak je vegetariánství zdravé a uváděli samé pozitivní příklady.

Méně umírají na infarkty i rakovinu

Pravda není černobílá, je barevná. Vegetariánství má své přednosti i slabiny.

Většina z normálních lidí, kteří se na vegetariány dívají jako na blázny, netuší, že:
* mají neporovnatelně méně infarktů a kardiovaskulárních potíží, protože prakticky vůbec nekonzumují živočišné tuky;
* mívají v průměru mnohem méně potíží s vysokým krevním tlakem a cholesterolem;
* netrpí tolik obezitou, jsou spíš hubenější, nejen kvůli menší konzumaci živočišných tuků, ale také proto, že jedí střídměji a víc přemýšlejí o svém jídelníčku;
* navíc díky pozitivnímu vztahu k přírodě, který je součástí jejich filozofie, chodí častěji na procházky, nebo se víc věnují aktivnímu pohybu;
* protože jedí hodně vlákniny a málo živočišných tuků, mají mnohem méně rakovinu tlustého střeva a konečníku;
* také výskyt dalších zhoubných nádorů u nich bývá nižší než v běžné populaci, což podporuje i to, že většina z nich nekouří a alkohol nepije vůbec, nebo jen střídmě.

Zrádná rizika

Slabinou vegetariánství je naopak nedostatek některých vitamínů, minerálů a dalších látek. Zejména těch, které jsou obsažené v mase. To jim může způsobit řadu zdravotních problémů.

Poměrně častý bývá třeba nedostatek:
* nenasycených mastných kyselin typu omega-3 zejména z tuku mořských ryb, které jsou podstatné například pro správný vývoj dětského mozku;
* jódu, ten je nutný pro správnou funkci štítné žlázy a k tvorbě hormonu, jenž řídí látkovou výměnu;
* vitaminu B12 a železa, které jsou důležité pro tvorbu červených krvinek, takže vegetariány daleko víc ohrožuje riziko chudokrevnosti, únavy a jakési zpomalenosti, navíc deficit B12 může zvýšit i riziko srdečních onemocnění, Alzheimerovy choroby a mrtvice (podle nedávného výzkumu německých vědců chyběl 92 procentům striktních vegetariánů a 77 % těch, kteří jedli alespoň mléčné výrobky a vejce);
* u striktních vegetariánek se přibržděná tvorba hormonů někdy projevuje také potížemi při menstruaci (mají problém se zastavením krvácení), nepravidelností cyklu a jeho vynecháváním, navíc u nich častěji dochází k tzv. předčasné menopauze;
* nedostatek vitamínů a minerálů může vyvolat i potíže s imunitou (deficit zinku) a páteří (deficit B 12), nedostatek vápníku pak řídnutí kostí.

Přísní vegetariáni by si proto měli hlídat hladiny vitamínů řady B, zejména B2 a B12, vitamínu D, železa, vápníku, jódu, zinku a nenasycených mastných kyselin typu omega-3. Jak je nahradit, v tom jim může poradit třeba nutriční terapeutka, která by měla být v každé větší nemocnici. Nebo mohou napsat do internetové poradny Fóra zdravé výživy na www.fzv.cz.

Vegani odmítají i med

Někteří příznivci vegetariánství tvrdí, že podobné argumenty jsou nesmyslné. Například železo je v listové zelenině, luštěninách nebo pšeničných otrubách. To je pravda, ale tělo ho z nich dokáže vydolovat jen velice málo, na rozdíl od masa. Jsou v něm totiž vázané ve sloučeninách, které se jen velmi těžko štěpí a tráví. To samé platí třeba i pro vápník nebo zinek.

Mnohem lépe než přísní vegetariáni (vegani), kteří odmítají i med, želatinu nebo výrobky obsahující mléčný cukr laktózu, jsou na tom proto lakto-ovo-vegetariáni, kteří jedí mléčné produkty a vajíčka. Nebo tzv. noví vegetariáni, kteří spolu s tím jedí také ryby a občas i jiné lehčí maso.

Vlastně se tak začínají blížit k tomu, co doporučují odborníci na zdravou výživu. Jíst hodně ovoce a zeleniny, celozrnných výrobků, lehkých bílých mas a hodně ryb, zejména tučných mořských.

Gladiátoři nejedli maso

Překvapující objev udělal vídeňský antropolog Karl Grochimdt. Z rozboru kostí gladiátorů z hrobu v tureckém Efezu zjistil, že nejedli maso. Zato konzumovali hodně luštěnin a obilovin. Tím by se vysvětlovalo, proč je v dobových pramenech označovali jako jedlíky zrní. Nebyli svalnatí, jak je zobrazujeme my, ale spíš připomínali zápasníky sumo. Tuková vrstva jim prý pomáhala lépe snášet rány.

Hvězdy i velikáni

Mezi slavné vegetariány historie patří geniální matematik Pythagoras, irský dramatik G. B Shaw nebo indický duchovní vůdce Mahátma Ghándí. Z osobností české historie se prý masu vyhýbala světice Anežka Česká, spisovatel Franz Kafka a první český prezident T. G. Masaryk. Vegetariánem je také Paul McCartney, Sting nebo Robbie Williams. Podobně jako hollywoodské hvězdy Richard Gere a Kim Basingerová, případně zpěvačka Madonna. Pokud vás zajímá, kdo ze slavných lidí nejí maso, podívejte se na www.earthsave.cz do kapitoly Výživa a pak do Slavných vegetariánů.

Češka nejvíce sexy vegetariánkou

Mezi nejvíce sexy vegetariánky patří i česká modelka Yana Gupta, rozená Jana Synková z Brna. Před třemi lety jí tuto cenu udělila v Bombaji indická pobočka Společnosti pro etické zacházení se zvířaty na základě hlasování jejích přívrženců. Třiadvacetiletá Brňačka tehdy pobila i takové vegetariánské hvězdy jako je Pamela Anderson a dalších 22 uchazeček o tento titul. Synková přijela do Indie před šesti roky hledat duševní nirvánu a oddechnout si od tlaků modelingu. Nyní je v Indii doma a prosadila se tu, paradoxně, jako supermodelka.

Další informace
Vegetariánství vychází z etického přesvědčení, že člověk nemá právo zabíjet zvířata, ani je týrat drsnými podmínkami, jaké jsou například ve velkochovech. Řada vegetariánů odmítá spolu s masem také výrobky z kůže nebo i kosmetiku testovanou na zvířatech. Pokud se o vegetariánství chcete dozvědět víc, navštivte internetové stránky: www.vegetarian.czwww.ideon.cz/vegwww.vegetarian-vegan.cz  nebo http://vegetariani.wz.cz