Riziko toho, že u vás nemoc vypukne, nezvyšuje jen přejídání, ale i nevhodné složení stravy. Tedy hlavně potraviny bohaté na cukry a problematické tuky, především živočišné.

Ovšem také:

  • nedostatek pohybu;
  • některé choroby (typické je třeba to, že se nemoc objeví po prodělané chřipce či viróze);
  • užívání steroidních hormonů nebo diuretických léků.      

Mezi příznaky cukrovky patří především:

  • únava;
  • časté močení;
  • silná žízeň.

U některých lidí se mohou objevit i úbytky na váze. Protože organismus, který nemůže využívat glukózu, získává energii spalováním vlastních tkání. Později se přidávají i další komplikace.

Účinnost inzulínu zvyšuje chróm

Existují dva druhy cukrovky -1. a 2. typu. Lidé s prvním typem (jde o vrozenou poruchu) bývají úplně odkázáni na inzulín. U lidí s druhým typem (u nich jde o poruchu získanou) není pokaždé nutné, aby inzulín brali. Někdy stačí, když berou tabletky (antidiabetika) a upraví si jídelníček.

Odborníci odhadují, že dietou lze nemoc léčit až u třiceti procent diabetiků. Důležité je, aby přitom pacienti vždycky spolupracovali s lékařem. A bez jeho souhlasu nevysazovali žádné léky.

Diabetici by měli při sestavování jídelníčku vědět, že tvorbu inzulínu podporuje niacin, zinek a některé aminokyseliny (leucin, izoleucin, fenylalanin, lysin, arginin).

Niacin (vitamín B3) obsahují například mořské řasy a listová zelenina. Hodně zinku nejdete třeba v dýňových semíncích. Aminokyseliny jsou zejména v masech. Nejlepší bývají masa libová (krůtí, králičí, klokaní, rybí, kuřecí atd.).

Účinnost inzulínu zvyšuje také chróm. Dobrým přírodním zdrojem chrómu je brokolice. V menší míře jej obsahují i některé další druhy zeleniny, dále maso, škeble, kuřata, kukuřičný olej, pivovarské kvasnice, celozrnná mouka, ječmen, černý pepř, játra a sýr.

Při cukrovce je potřeba:

* jíst pravidelně malé dávky;

* nepřejídat se;

* snížit množství cukrů, tuků a smažených nebo kořeněných jídel;

* zařadit do jídelníčku dostatek vlákniny, tedy dost zeleniny, zejména luštěnin, a ovoce, ale také celozrnných výrobků, knäckebrottů, otrub atd.;

* dobré je jíst aspoň dvakrát týdně ryby kvůli zdravým tukům (omega 3 NMK), které přispívají ke stabilizaci krevních tuků a příznivě působí na kardiovaskulární systém, nebo tyto tuky užívat jako potravinové doplňky, které si koupíte lékárně.

Skvělý inulin

Prokázalo se, že pro diabetiky jsou velice vhodné takové druhy zeleniny, které obsahují polysacharid inulin. Ten se rozkládá na fruktózu, která má nízký glykemický index (zvedá jen málo hladinu krevního cukru). Pokud je diabetici 2. typu zařadí do svého každodenního jídelníčku, výrazně se zlepší jejich zdravotní stav.

Hodně inulinu obsahují cibule, artyčoky nebo topinambury. Z bylin pak čekanka obecná, smetanka lékařská, pupava bezlodyžná, lopuch či oman pravý. Diabetikům také prospěje, když budou užívat nať borůvky, kopřivy, jestřabiny lékařské, fazolové lusky a listy šalvěje. Tyto rostliny snižují hladinu krevního cukru a obsahují řadu dalších, velice prospěšných látek.

O tom, do jaké míry vám zmíněné byliny a potraviny mohou prospět, je dobré se poradit s nutriční terapeutkou. Většinou pracují v nemocnicích a ve specializovaných diabetologických centrech