Málokdo postupem času bude hodnotit svůj odraz v zrcadle jako stále svěží. Vrásky, povadlá a vybledlá kůže ale nemusí být jen příznakem nevyhnutelného stárnutí. Mnohdy za to mohou i naše každodenní návyky, které nám nevědomky na vzhledu přidávají roky navíc. Ať už je to nesprávná strava, nebo dokonce způsob, jakým spíme.

Odborníci na stárnutí přinesli přehled největších zlozvyků, se kterými je vhodné co nejdříve skončit. Jejich přehled přinesl server Health.

Příliš věcí najednou 

V současné uspěchané době je téměř povinností zvládat více věcí najednou. Kdo to umí, má vyhráno. Jenže tak doslovně bychom to brát neměli. Čím více úkolů, tím více stresu. A čím více stresu, tím větší zátěž pro tělo, která se musí někde logicky začít projevovat.

„Lidé si myslí, že ovládat tzv. multitasking je dobrá vlastnost. Jediné, k čemu tím ale dospějí, je větší příval stresu z vykonávání a plnění nadmíry povinností,” uvedl doktor Raymond Casciari z kalifornské nemocnice St. Joseph.

Mnohé studie jeho slova potvrzují. Z většiny vyplynulo, že nadmíra stresu je nejčastějším spouštěčem tzv. volných radikálů, nestabilních molekul, které poškozují buňky a jsou zodpovědné za předčasné stárnutí.

Pozor na sladké 

Chuť na sladké a tajné mlsání kromě nárůstu kil přidávají také roky na vzhledu, a to i v obličeji, uvedla dermatoložka Susan Stuartová. Výsledkem tak mohou být nevzhledné kruhy pod očima, otoky nebo větší výskyt vrásek.

Nedostatek spánku 

Obecně se ví, že nedostatek spánku zdraví neprospívá. A na vzhledu je to pak i vidět. „Optimální je alespoň sedmihodinový spánek, jinak se mohou začít objevovat nevzhledné tmavé kruhy pod očima,” potvrzuje doktor Casciari.

Projevy dlouhodobějšího nedostatku spánku se ale mohou projevovat i jinak. Výjimkou není zhoršené soustředění a snížená výkonnost, duševní netečnost, ale také přibývání na váze.

„Ideální také není poloha spánku, kdy máte celou noc zabořený obličej do polštáře. Pojivové tkáně a kolagen v obličeji oslabují, a pokožka je pak náchylnější k tvorbě vrásek a rychlejšímu stárnutí,” dodává plastický chirurg James C. Marotta.

Dlouhé sezení

Občasné dlouhodobé vysedávání u televize či stále oblíbenější u počítače a sledování seriálů či filmů není až tak na škodu. Pokud se z toho ale stane každodenní rituál, není to nic pozitivního.

Každá hodina, kterou prosedí u televize, zkracuje u dospělých délku života o 22 minut. Vyplynulo to z australské studie, jíž se zúčastnilo přes 11 000 respondentů a jejíž výsledky prezentoval web British Journal of Sports Medicine.

„Když sedíte déle než třicet minut, tělo začne ukládat cukr do buněk, což bude s největší pravděpodobností základem pro nadváhu,” popsal doktor Casciari. To platí i o dlouhodobém sezení v práci. Zhruba po půl hodině tak doporučuje všem udělat si krátkou přestávku a chvíli se projít.

Nedostatek ochranných prostředků 

Za předčasným stárnutím pleti může také stát nedostatečná ochrana pokožky proti UV záření. Bohužel opalovací nebo ochranný krém je výbavou řady lidí jen o dovolených. A to je chyba. Po celý rok kůži vystavujeme nebezpečným paprskům, a to i když jdeme na krátkou procházku se psem, na nákup nebo do práce.

„Je dobré vědět, že UV záření k nám proniká i v době, kdy je zataženo, nebo dokonce prší. Je proto dobré se chránit za každého počasí,” radí dermatoložka Sarah L. Taylorová z amerického zdravotního střediska Wake Forest Baptist.

Příliš mnoho make-upu

Dokonalý make-up a perfektní vzhled je každodenní nezbytností mnohé ženy. Jenže kromě nadměrné zátěže pro pokožku to může mít vliv i na její stárnutí. „Pokožka špatně dýchá, produkty na bázi oleje pak dokonce mohou způsobovat různé záněty nebo vyrážky,” dodává Susan Stuartová.

Příliš parfemované přípravky s obsahem alkoholu pak často zhoršují přirozenou vláčnost pokožky, což způsobuje předčasné vrásky.

Suché ovzduší

Především v zimních měsících je velmi lákavé rozdělat si oheň v krbu pro zahřátí i lepší atmosféru nebo si jednoduše nastavit termostat na větší teplotu. Pocitově nám to může být příjemné, pro pokožku ale nikoli.

„Vyšší teploty vysávají vlhkost ze vzduchu. To vede k suché, zanícené kůži, která rychleji stárne,” popisuje plastický chirurg.

Od věci tak není jen častější větrání v místnostech, kde se nejvíce zdržujeme, ale také pořízení zvlhčovače.

Strava bez tuků 

Chceme-li zhubnout, v první řadě se snažíme ze stravy vyřadit tuky. Mnohdy bohužel i ty, které našemu tělu prospívají.

„Některé tuky jsou pro zdraví organismu, ale i mladistvého vzhledu pokožky, nezbytné,” potvrzuje odbornice na výživu a trenérka Franci Cohenová z newyorského Brooklynu.

„Konzumace omega tři mastných kyselin obsažených v rybách a některých ořechů udržuje pokožku vláčnou a svěží, čímž brání tvorbě vrásek. Navíc posiluje srdce i mozek,” dodává.