"Člověk pouhým výběrem pečiva rozhoduje o své náladě, budoucí hmotnosti a dokonce o riziku onemocnění cukrovkou," řekla Divišová.

Pečivo z bílé mouky je zbaveno slupky a klíčku, ve kterých je 80 procent všech cenných látek, jako jsou vitamíny, minerály, tuky a vláknina. "Nedostatek vlákniny může vést ke vzniku rakoviny tlustého střeva. Vznikají také častěji zácpy a pocit sytosti se dostavuje na kratší dobu, což člověka nutí častěji jíst. Následně přibírá na váze," vysvětlila.

Pečivo z bílé mouky se podle Divišové chová v organismu podobně jako bílý cukr. Po jeho snědení se rozkolísá hladina cukru v krvi, tím stoupá chuť na sladké. "Nadbytek těchto nevhodných sacharidů se v těle ukládá jako tuk, což může vést k cukrovce, a zároveň způsobuje výkyvy nálady a podrážděnost," popsala princip působení poradkyně. Svým klientům proto radí, aby nahradili bílé pečivo celozrnným.

Dětem mnoho vlákniny škodí

Zatímco dospělým nedostatek vlákniny škodí, u velmi malých dětí je přemíra vlákniny na škodu. Jejich organismus se totiž neumí s vlákninou vyrovnat, mohou mít po ní zácpu či průjem. Dětem se proto bílé pečivo běžně dává a postupně si na celozrnné teprve zvykají.

Celozrnné pečivo dodá tělu vitamíny, minerály, stopové prvky, antioxidanty a esenciální mastné kyseliny. Do krve se látky z celozrnného pečiva dostávají postupně, a tím nezpůsobují tak vysoké výkyvy hladiny cukru v krvi jako bílá mouka. Působí jako prevence obezity, vysokého krevního tlaku, vysokého cholesterolu a cukrovky, shrnula Divišová.