Před cukrovkou může ochránit středomořská strava
Středomořská strava bohatá na ovoce a zeleninu pomáhá, jak známo, chránit před onemocněním srdce. Podle nového výzkumu, který provedli španělští vědci, ale má také zřejmě ochranný účinek před cukrovkou.
Středomořská strava - zelenina, ryby, a především málo červeného masa.
FOTO: fotobanka Profimedia
pondělí 2. června 2008, 13:08 - MADRID
Odborníci při výzkumu zjistili, že u lidí, kteří se hodně přidržovali této stravy, bylo o 83 procent nižší riziko rozvoje diabetu druhého typu než u lidí, kteří tomuto typu stravování neholdovali.
"Nové na tom je, že jsme objevili vztah mezi dodržováním středomořské stravy a výskytem diabetu u lidí, kteří byli původně zdraví," řekl Miguel Martínez-González z univerzity ve španělské Navaře, který vedl studii. "Nečekali jsme, že snížení rizika bude tak velké."
Podle Světové zdravotnické organizace je ve světě 180 miliónů lidí trpících cukrovkou. Předpokládá se, že do roku 2030 se toto číslo více než zdvojnásobí, protože stále více národů se přizpůsobuje životnímu stylu Západu.
Cukrovka těsně souvisí se stravováním
Cukrovka druhého typu, která je vyvolána poruchou uvolňování inzulínu ze slinivky nebo jeho sníženou účinností, tvoří až 90 procent všech případů této choroby a těsně souvisí s obezitou a srdečními chorobami. V celosvětovém měřítku na ni připadá až šest procent úmrtí a ročně zabije přes tři milióny lidí.
Španělští vědci zapojili do výzkumu 13 000 lidí, bývalých studentů univerzity s průměrným věkem 38 let, kteří nikdy neměli cukrovku.
Ti dostali za úkol čtyři roky sledovat své stravovací návyky a zdravotní stav. Dobrovolníci také na začátku pokusu vyplnili dotazník, v němž popsali, čím se stravují, jak často jí, kolik tuků a oleje spotřebují, jaké kuchařské metody a potravinové doplňky používají.
Ve výzkumu se bude pokračovat
Lidé, kteří se přísně drželi středomořské stravy bohaté na zeleninu, ryby a "zdravé" tuky, jako je olivový olej, a konzumovali málo červeného masa, mléčných výrobků a alkoholu, měli nižší výskyt diabetu. Cukrovka se vyvinula jen u 40 lidí zapojených do výzkumu.
Martínez-González ale upozorňuje, že bude nutné provést další studie, aby se potvrdilo, že středomořská strava pomáhá chránit před diabetem.
"Lidé z rizikové skupiny, kteří mají kladný vztah ke stravě středomořského typu, mají nižší riziko vzniku diabetu, což napovídá, že tento typ stravy může mít velký potenciál pro prevenci," uvádějí španělští vědci ve studii, která byla zveřejněna v odborném časopise British Medical Journal.
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



