„Za vynikající bezpečností letového provozu stojí zčásti i běžná praxe pilotáže dvoučlennou posádkou. Na druhou stranu mezi roky 1990 a 2010 bylo 60 procent všech tragických leteckých neštěstí způsobeno chybou posádky,“ píše se na stránkách projektu Across.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Celkem se na něm podílí pětatřicet společností a jsou mezi nimi takoví hráči, jako je Boeing, Airbus nebo British Aerospace.

Tři fáze

Across je rozdělen do třech fází. Nejbližší metou je vyvinutí podpůrného systému, jenž bude dvoučlenné posádce asistovat s pilotáží v rizikových situacích. Typicky při špatném počasí, hustém leteckém provozu nebo technické závadě.

V dalším kroku by měl vyvíjený systém přebírat kompetence druhého pilota v klidných fázích letu, aby si piloti mohli během dlouhých letů úplně odpočinout.

V této fázi by už měl palubní systém umět přistát plně automaticky. To pro případ, že by například posádka ztratila vědomí při náhlém poklesu tlaku v kabině.

Pokud půjde vše podle plánu, měl by být projekt dokončen v červnu 2016.

Plánují letadla bez posádky, varují piloti

Skutečným cílem je úplné nahrazení kopilota a předání jeho kompetencí pod správu počítače, jenž prý bude přesnější a spolehlivější než člověk.

Pilotům se zamýšlené změny nelíbí. Tvrdí, že letoví výrobci a aerolinky s posvěcením Evropské komise v tichosti nakročili k budoucímu nasazení bezpilotních dopravních strojů, což si ale cestující nepřejí.

Rozhodnutí spolu konzultují

„Snížení počtu členů posádky může ohrozit cestující, protože by nebylo možné provádět křížovou kontrolu kritických úkonů a konzultací klíčových rozhodnutí během letu,“ řekl listu The Daily Mail specialista na bezpečné létání Stephen Landells z Asociace pilotů britských aerolinek.

Automatizace by prý navíc podle Landellse jen zvýšila riziko hackerských útoků na řídící systémy letadel.