Článek
„Za vynikající bezpečností letového provozu stojí zčásti i běžná praxe pilotáže dvoučlennou posádkou. Na druhou stranu mezi roky 1990 a 2010 bylo 60 procent všech tragických leteckých neštěstí způsobeno chybou posádky,“ píše se na stránkách projektu Across.
Celkem se na něm podílí pětatřicet společností a jsou mezi nimi takoví hráči, jako je Boeing, Airbus nebo British Aerospace.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Tři fáze
Across je rozdělen do třech fází. Nejbližší metou je vyvinutí podpůrného systému, jenž bude dvoučlenné posádce asistovat s pilotáží v rizikových situacích. Typicky při špatném počasí, hustém leteckém provozu nebo technické závadě.
V dalším kroku by měl vyvíjený systém přebírat kompetence druhého pilota v klidných fázích letu, aby si piloti mohli během dlouhých letů úplně odpočinout.
V této fázi by už měl palubní systém umět přistát plně automaticky. To pro případ, že by například posádka ztratila vědomí při náhlém poklesu tlaku v kabině.
Pokud půjde vše podle plánu, měl by být projekt dokončen v červnu 2016.
Plánují letadla bez posádky, varují piloti
Skutečným cílem je úplné nahrazení kopilota a předání jeho kompetencí pod správu počítače, jenž prý bude přesnější a spolehlivější než člověk.
Pilotům se zamýšlené změny nelíbí. Tvrdí, že letoví výrobci a aerolinky s posvěcením Evropské komise v tichosti nakročili k budoucímu nasazení bezpilotních dopravních strojů, což si ale cestující nepřejí.
Rozhodnutí spolu konzultují
„Snížení počtu členů posádky může ohrozit cestující, protože by nebylo možné provádět křížovou kontrolu kritických úkonů a konzultací klíčových rozhodnutí během letu,“ řekl listu The Daily Mail specialista na bezpečné létání Stephen Landells z Asociace pilotů britských aerolinek.
Automatizace by prý navíc podle Landellse jen zvýšila riziko hackerských útoků na řídící systémy letadel.